Hög bränsleförbrukning Crossfire

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

Provade min Arctic Cat Crossfire 5 -07 för första gången idag. Jag åkte ca 4 mil ospårat och snödjupet varierade mellan 30 och 60 cm.

Bränsleförbrukningen för denna tur blev 4,57 liter/mil vilket jag tycker låter mycket. Kompisen jag körde med har en Phazer och hans bränsleförbrukning var ganska precis hälften men då är det ju en fyrtaktare. Men jag tycker ändå inte att min borde dra dubbelt så mycket.

Är det någon som vet vad bränsleförbrukningen brukar ligga på för denna modell? Själklart varierar ju det men jag tycker att min förbrukning var väldigt hög.

Tacksam för svar!

Mvh
Tobias
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
du får nog köra minst en tank för att avgöra bränleförbrukningen...men 4-5l/mil om det är snö och man trycker in tummen lite är ju inte helt omöjligt.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
har du senaste mappningen? det finns en ny mappning från i år
jag tyckte min sambos crossfire 5 tog rätt mycket ifjol 2.2-2.7 l/mil tjejkörning. men nu är den ommappad och ska ta mindre men vi har inte testat den än.
kolla även oljeförbrukningen vår låg på 3.3%
Jag rekommenderar ett sk shift assist, lager i sekundären som ger bättre växling, märks mycket på cf5:an
Det är en väldigt trevlig maskin du har köpt, väldigt smidig och mycket lättkörd, fint flyt i lössnö