Hög tomgång efter körning V-MAX 600 SX -97

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
hallå

Idag efter jag hade kört 4-5 mil så stannade jag till för att slå en drill, lät skotern stå på tomgången och då började den bete sig konstigt. När jag orolig som f-n sprang tillbaka till pärlan och testade att gasa så hände absolut ingenting, den fortsatte "dutta" av sig själv. Den ville inte gå ner under 2500 varv utan stod och "duttade", precis som att jag står och duttar på gasen 2 gånger per sekund. Efter ett tag så slutade den dutta och gick ner till 2500 varv och höll sig på hyfsat jämn nivå. Jag åkte raka vägen hem och lät den stå på tomgång en bra stund men den vägrade gå lägre än 2100 varv. Den ska stå nånstans runt 1800 på tomgång vad jag vet, och det gjorde den när jag drog igång den imorse.

Till saken hör detta:

Lämnade in skotern på Yamahacenter för ett tag sen. Kolvar och cylindrar är nybytta på grund av tokhaveri, likaså packboxar. Förgasare rengjorda och allting justerat så som det skall vara. Insugsgummina var hela och fina enligt grabbarna på Yamaha.

Dagens tur var den första sen totalrenoveringen så det handlar om inkörning av kolvar/cylindrar. Blandade ner 2-3% extra olja i bensintanken som jag blev tillsagd av Yamaha, den får ju sin beskärda del från oljetanken också. Så den går ju självklart fett, kan den höga tomgången bero på detta?

Tacksam för svar, innan aset skär igen!
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Nja oljan är ju seg på att antände (till en viss temp)

Förhöjd tomgång beror väldigt ofta på att den drar tjuvluft!
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Du kan utesluta att p-boxar insugs gummi osv läcker om du

Startar skotern
Och låter den stå och så hämtar du startgas
Spruta sedan startgas mellan blocket och primären (motor variatorn) samma sak bör du göra på den sidan du har dragsnöret
Ökar han i varv?
(vitsen med de där är att läcker den i någon p-box eller gummi så suger han extra luft och då går han upp i varv, sprutar du startgas så suger han in den där det läcker och då går han upp i varv)
Sedan får du fortsätta att spruta på boxar och insugsgummi
går han inte upp i varv överhuvud taget! (så har förmodligen tätt överallt)
kolla så klammer på insugsgummit är åtdraget samma sak gummit mellan luftburken och gasaren!
 

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
man skäms ju för att säga det men ovanför förgasarna sitter det en skruv, precis där gasvajern går ner....skruvade på den...voila!
Är hyfsat ny när det gäller skoter men skäms ändå :D

Testade startgasen men inget hände, packboxar byttes för 1 vecka sen på yamahacenter dessutom.