Hög tomgång rotax 700

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Rotax 700

När man startar den och backar ut ur garaget ligger tomgången på 900-1100 rpm. Far ut och kör 500-1000 meter, kommer hem och tomgången är på ~3000 rpm. Stänger av skotern och startar den genast igen - tomgång ca 2200 rpm.

Var börjar man leta?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Sv: Hög tomgång

Mikuni Flatslide fenomenet! Tomgången blir normal igen om du slår till gasen lite grann eller chokar lite, men det är inget att bry sig i, väldigt vanligt och ofarligt fenomen.

Du kan kolla insugsgummina för säkerhets skull, dessa har en tendens att spricka men tror inte dina är dåliga med det fenomen du beskriver
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Standard på alla nyare rotax motorer, men som sagt pilla till gasen så brukar den genast sjunka.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sv: Hög tomgång

Mikuni Flatslide fenomenet! Tomgången blir normal igen om du slår till gasen lite grann eller chokar lite, men det är inget att bry sig i, väldigt vanligt och ofarligt fenomen.

Du kan kolla insugsgummina för säkerhets skull, dessa har en tendens att spricka men tror inte dina är dåliga med det fenomen du beskriver
Tjenna igen...

Har provat att "pilla på gasen lite" utan verkan. Drar jag ut choken 1 sek så faller tomgången till ca 500 men hämtar sig sedan och återgår till ca 3000 inom 10 sek.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hade en MXZ 800, räckte inte med att varken pilla eller slå till gasen, tomgången låg där den låg ändå.
Vill du vara på säkra sidan så "tjuvluftskontrollera" den med startgas på tänkbara ställen, ger det inget utslag så är det bara konstatera att det är en Rotax det där också ;)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hade en MXZ 800, räckte inte med att varken pilla eller slå till gasen, tomgången låg där den låg ändå.
Vill du vara på säkra sidan så "tjuvluftskontrollera" den med startgas på tänkbara ställen, ger det inget utslag så är det bara konstatera att det är en Rotax det där också ;)
Fel! Det är mikuni ;)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hade en MXZ 800, räckte inte med att varken pilla eller slå till gasen, tomgången låg där den låg ändå.
Vill du vara på säkra sidan så "tjuvluftskontrollera" den med startgas på tänkbara ställen, ger det inget utslag så är det bara konstatera att det är en Rotax det där också ;)
Har sprayat med startgas runt insugsgummina men märker ingen skillnad. Hade dock bara en liten slatt kvar i startgasburken - måste kanske prova mer...

Retar mig dock så ini bomben på detta då det i bland är svårt att få in backen pga att tomgången ligger så högt.

Observerade åxå att varvräknaren dör när varven blir låga - typ under 1000. Alltså den lägger sig ner på noll och kommer i gång igen när motorn varvar upp.

Finns det verkligen ingen skruv man kan skruva på eller något munstycke eller nåt man kan byta. Har aldrig haft en skoter med flatslidare förrut... Jäla skit!!!
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Har samma på min 700, normal tomgång ligger väl kring 2500-2700 rpm, men nu i höst har den legat på 3000 o lite mer ibland, sen är de lite olika har jag kört länge så kan den ligga på 2000 helt plötsligt.

Och dom gånger den ligger under 1000 rmp av nån anledning så kan mätaren dö helt också.

har som slutat bry mig om tomgången nu, har då hela o fina insuggummin så......så dock att de stod "assembled in mexico" på förgasana så kanske har nå med de o göra...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Problemet löst!!!

På gaswiren finns en fördelare som även drar oljepumpsarmen. Gaswire-utgången hade på något sätt halkat ur och fastnat i det yttre läget. Kom på det när jag insåg att det inte var något glapp i gasreglaget utan armen började röra sig direkt man rörde på gasen.

Tack för all hjälp i alla fall!