Höjdmätaren på Artic Cat

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Hej

Har någon haft något problem med höjdmätaren? Var uppe på en fjälltopp på ca 1000 m öh. Däremot visade min mätare att jag körde om kring på Alt 10.

Dvs 10 meter över havet, har kännt att den gått lite "fet" och misständer ibland när man startar den.

Skotern går som ett skott annars men känns ju inte som höjdmätaren funkar som det ska. Gissar att den är kopplad till ECUn så att den skall ge "rätt" blandning av soppa och luft.

Jag har en Crossfire 800-08 med utbytt ECU eftersom den togs ut sent i januari som var när de uppdaterade ECU har jag för mig av det jag läst på forumet.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
man ska kalibrera höjd mätaren när man är på känd höjd.
min verkar då stämma hyfsat fastän den aldrig är kalibrerad
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
man klickar sig fram på mätaren på knappen längst till höger på mätaren(väljarknappen) till ALT läget om det inte är det som redan visas
Sen håller man in samma knapp två sekunder och får då fram förkortningen CAL sen blinkar ALT värdet
Tryck in ökningsknappen(pil upp) för att öka samt minskningsknappen(pil ner) för att minska
Enligt manualen, ska själv pröva imorron
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Höjdgivaren till höjdmätaren i instrumentet sitter på baksidan av instrumentet.
Höjdgivaren till motorstyrningen sitter nere i motorutrymmet nånstans.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Motorstyrningen reagerar på absoluttryck, inte höjd.

Höjdmätaren mäter barometertrycket (absoluttryck) och räknar om det till en höjd. För att den ska visa rätt så måste man kalibrera så att ett visst tryck motsvarar en känd höjd. Om det blir låg eller högtryck mellan kalibreringarna visar höjdmätaren fel.

Har man en bra gps med barometerfunktion så kan man i bland se att barometertrycket kan ändras rätt mycket när man passerar ett berg och det kommer en väderfront på andra sidan.