Hammarlack

D

Draken

Det håller garanterat!

Kom ihåg att du inte kan måla över den sen med någon annan färg,utan du måste slipa bort den.
 

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Skulle rekommendera att pulverlacka grejerna i stället.
Finns säkert någon firma i din närhet som håller på med pulverlackering.
Om dom ska lackera ett parti med vit, så kan dom slänga med dina grejer.
Kostar nog bara lite fika bröd till dom som håller på.
Så gjorde jag iaf.
 
D

Draken

Hammarlack ska målas direkt på ren metall. Sitter inte bra om man målar den på annan färg.
Målade lite på en eloxerad skoterkälke och det sitter då än.

Den sitter ju tom om man målar på rost.
Jag målade mina bromsok på bilen för 2år sen,borstade bort den lösa smutsen och sen på med färgen.

Sitter som berget än idag. :cool:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej då, jag tänkte på hur det ser ut på min bil, där det har kommit stenskott har all färg lossnat. Inte så ofta det blir stenskott på en skoter dock... ! :)
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Okej då, jag tänkte på hur det ser ut på min bil, där det har kommit stenskott har all färg lossnat. Inte så ofta det blir stenskott på en skoter dock... ! :)

Jag målade min bosch bigknick med hammerlack då den gmala färgen hade gjort sit. Blästrade bort all gammal fär och målade med hammarlack och lät torka ordentligt. Dom har suttit på bilen i 5månade snart och det ser förjävligt ut rent sagt. Hammarlacken står ju inte för sitt namn då då inte tål nå stenskott iaf.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
2komponent lack är bättre om man ska ha den där det kan komma stenskott
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Finns väl ingen lack som tål stenskott!
Nja det vill jag väll inte hålla med om, har målat hammerlack på King Cabens främre stötfångare och det har hålt undan en hel del feta stenskott....

Har målat med hammerite på grizzlyn. Så gottsom sama typ av färg, går att måla direkt på rost bara man tar bort det lösa. Och det är rost skydd, lack, och primer färg i samma burk. Tycker det funkar utmärkt och det är så gottsom omöjligt att repa lacken om man inte har en järnborste förstås :D Sätter man 3 lager så repar inte nå kvistar chasiet nå mer, färgen lämnar inga penseldrag alls heller :rolleyes:
 
O

Ollestlnacke

Jag har oxå tänkt lacka a-armarna och boggieskenorna och tycker att pulverlack verkar som det klart bästa alternativet, då silpper man rinningar och sånt oxå:beer:
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Välj bort hammarlacken!

Lite av en dålig fattigmanslösning, vet egentligen inte när man skulle kunna använda den med bra resultat...men det beror ju också på kraven man har.

Men om du ska lägga ner den möda och tid som det tar att måla något grundligt så satsa på en bättre färg. Se till att hitta en färg som fäster bra på materialet, pulverlack slår det mesta.

Tips; Har du något som är i aluminium så lämna in det för eloxering i pasande färg.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Appropå hammarlack, jag hade ju de på framvagn och boggie delarna. Bestämde mig för att byta till pulverlack och lämdade därför in grejerna på blästring.

Efter två veckor fick ja tillbaka grejerna med färgen kvar, What?! tänkte ja, men färgen gick inte bort med blästern! Så jag fick köpa mig färgborttagningsmedel, och vips så lossna de.

Så de satt tydligen riktigt bra!