Har du bytt din 3D RAVE? 800R

Har du bytt Din 3D RAVE


  • Totalt antal som röstat
    39

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
På mina mina stog det iallafall 906, om det är nya modellen är ju en annan femma.
Gjorde rent och satte tillbaka dom, kunde inte se några begynnande sprickor på öronen.
Skumt.


905 VS 906
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har inte kollat vilken modell det är men är troligen den tidiga, för skotern är en rätt tidig -08:a...

Hade inte tur att den inte rasade, den kan inte rasa eftersom ventilen för vingportarna ej kan komma in i cylindern...
Skönt att veta för alla som har hela portar just nu men är rädda för vad som händer ifall dom skulle gå sönder...
Det enda som kan hända är att vingporten inte öppnar och skotern blir att gå lite sämre...
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Öppnade ena porten igår, såg bra ut, "öronen" var hela och var inte allt för skitig, mera oljig o det är ju bra att den är smord. Motorn har nu gått 250mil, tvivlar på att dom är öppnade tidigare för inte kollar dom/rengör dom giljotinerna när man lämnar in på service?
Öppnade aldrig andra då den jag öppna var i så bra skick. Ska väl försöka hålla koll på dom under vintern så kanske man byter till nya efter säsongen om man ska behålla skotern.

Skönt att veta att allt inte går åt helvete om öronen skulle gå av :)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . vet inte om jag uppfattat eller skrivit fel någonstans tidigare, men haveriet orsakas ju av att den kommer att skära pga att den kommer att gå varmare, den magras ut, tänk er porten som en lucka som ska öppnas när rätt tryck och VÄRME finns inne i cylindern, när den inte öppnas helt vad händer då?

den lilla "pennan" i de nya 3Dventilerna har inte samma/lika stor effekt som att en gammal traditionell avgasport skulle fastna i nedre läget. Men ni kanske är inne på vad jag menar/förklarar`?

Har jag skrivit tidigare att de trillar ner så är de ju fel och klantigt av mig att skriva. Hatar när man spekulerar eller berättar om pappas kusins mammas sonson som har vare med om problem. Jag har själv inte vare med om detta, men somliga er har ju varit nära iaf. Tack för ert deltagande i denna tråd!
 

ikea

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
nordmaling
min 08a har gått 150 mil ca och har skurit. motorn blev stum på den när jag höll på att varmköra, misstänkte att den nypit på kolvarna så jag demonterade en rave (som givetvis var trasig) för att se kolven och den såg ju inte spec trevlig ut som jag misstänkte. ska höra med ÅF imorgon va som gäller då garantin gick ut i november.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
. . vet inte om jag uppfattat eller skrivit fel någonstans tidigare, men haveriet orsakas ju av att den kommer att skära pga att den kommer att gå varmare, den magras ut, tänk er porten som en lucka som ska öppnas när rätt tryck och VÄRME finns inne i cylindern, när den inte öppnas helt vad händer då?

den lilla "pennan" i de nya 3Dventilerna har inte samma/lika stor effekt som att en gammal traditionell avgasport skulle fastna i nedre läget. Men ni kanske är inne på vad jag menar/förklarar`?

Har jag skrivit tidigare att de trillar ner så är de ju fel och klantigt av mig att skriva. Hatar när man spekulerar eller berättar om pappas kusins mammas sonson som har vare med om problem. Jag har själv inte vare med om detta, men somliga er har ju varit nära iaf. Tack för ert deltagande i denna tråd!
Nej, det har kanske inte skrivits att det skulle bli ras för att ventilen skulle fara in i cylindern... Det är nog jag som tagit det för givet att det varit det som menats...

Men jag kan aldrig tro att den kan skära för att en av portarna ej öppnar...
Värmen kommer ut iallafall...
Det är ju bara att porttiderna blir lite senare,det kan inte vara nåt den dör av...
Vet av att flera arcticar med vajerstyrda ventiler kan ha feljusterade vajrar och servomotorer som inte fungerat, inte har väl nån sån motor rasat på grund av det?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hmm... Skumt...
Tror jag håller fast vid min teori ändå...
Det borde funka ändå...
Varför har inte min skurit då tex, då BÅDA mina portar var trasiga...?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. ja de e sant, de är ju svårt att sätta tidpunkt på när de gick sönder.. dina kanske nyss gått sönder? hans för länge sedan?
lite spekulation..