Hastighetsmätare visar för mycket pro ride

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Jag får ingen ordning på mätaren den visar ca dubbla farten i både kmt och mph. De är samma fel på båda våra pro rmk 2015 och 2013.
Enda jag provat är en beg senso, kan ju tänkas den är felande också. På usa forum får jag bara fram luddig info, någ skrev om resetta displayen hos handlare, kan de va möjligt? Eller kan man kalibrera den själv på någ vis?
Sist jag tuggade i detta skrev någon här att displayen är väck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är nog inget fel på någon givare, men det är skillnad på vars givaren mäter varven på kedjehus och beltdrive.
På kedjehus så mäter man på drivaxeln och på beltdrive mäter man på sekundäraxeln.
Tex så blir detta problem om man tar en ecu från en maskin som hade kedjehus och stoppar dit på en med beltdrive då visar hastigheten ungefär det dubbla.
Men man kan programmera detta i ecu:n men då måste den in på polaris verkstad.

Gjorde nyss i ordning en maskin åt en kompis som hade fått en annan motor från en 600 med kedjehus som satt i ett pro rmk chassie med beltdrive, den visade dubbla hastigheten. Men då gjorde jag det enkelt och satte bara givaren på drivaxeln istället. gjorde en gänga på sekundäraxeln och monterade en gammal kuggkrans från ene äldre maskin och sen hade jag en hållare för givaren sedan tidigare... eller enkelt.. enklast är helt klart att bara betala och får det programmerat :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Kanon du har nog löst problemet.På 2013 pro rmk är de bytt display och ev Ecu får jag hoppas då. Annars kan man ju sätta igen vartannat hål i bromsskivan där sensorn läser :)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Jag ringde en återförsäljare och han hade inte hört talas om att de går programmera om ecu mellan kedjedrift och remdrift.
Jag sa att experter påstår att de går ändra så vi ska försöka på våran 13 maskin för där vet jag att displayen är bytt åtminstone. Asker får räkningen om de inte funkar :) Skämt o sido, han tog bara några lusören för att progga om den så de är värt ett försök.
Jag fick låna en Axys display jag ska prova men de hjälper nog inte som du skriver om de är ecu som ska programmeras om.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag ringde en återförsäljare och han hade inte hört talas om att de skilde i displayen mellan kedjedrift och belt eller att de skulle gå ställa om.
Jag sa att experter påstår att de går ändra så vi ska försöka på våran 13 maskin för där vet jag att displayen är bytt. Asker får räkningen om de inte funkar :) Skämt o sido, han tog bara några lusören för att progga om den så de är värt ett försök.
Jag fick låna en Display från Axys som har samma art , den blir intressant att prova på min 15 maskin.
Det går även att kalibrera hastighetsmätaren för byter man tex drivhjul med annan diameter så blir det annat snurrvärde :) Displayen har nog inget med saken att göra, den visar bara info från ecu via canbus. Är väll bara milen som lagras i mätaren och timmarna i ecu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Om de är i ecu man ändrar från kedjedrift eller belt så bir jag orolig för jag "tror" inte de är bytt på bägge maskinerna om de inte är vanligt att de går väck?
 
Last edited: