Det låter ju som om någonting i elektroniken "hänger sig", kanske pga någon form av störning.
Jag antar att skotern inte har något batteri, annars skulle man kunna tänka sig att ett mycket dåligt batteri som inte klarar av att dämpa störningar från spänningsregulator och likriktare var boven.
En del batterilösa skotrar har en stor elektrolytkondensator som ska sköta om den saken, och den skulle förstås kunna vara misstänkt. Om det vore en sådan som är halvdålig, så skulle förmodligen problemet bli värre ju kallare det är. Dock känns det knappast troligt att en elektrolytkondensator skulle ha hunnit bli så dålig på en så här ny maskin.
Det kan ju också vara frågan om tändstörningar som letar sig in i resten av elsystemet på något sätt - kanske andra kablar som ligger för nära tändkablar eller tändspole, någon dålig jordning som har med tändsystemet att göra, jordfläta mellan motor och chassi etc. Om skotern egentligen ska ha ett avstört s k resistortändstift (NGK:s beteckning börjar då med BR), så kolla att det är ett sådant som sitter där.
Och en sista möjlighet är ju att det är fel i elektroniken i instrumentet.