Haveri Crossfire 800 09

tipskungen

Medlem
10 sept 2013
30
0
1
ö-vik
Jahaa i helgen sket det sig!

Blev hel stumt efter en lättare fastkörning, tog upp toppen igår och ena sidan såg ut så här(se bilder), tips på varför? Maskin har gått en bit över 500 mil.
Kolven sitter som fean ska ta lös cylindern ikv och få den slutgiltiga domen.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Antingen har stiftet som håller ringen på plats lossnat, så ringöppningen vandrat in i insugskanalerna, eller så gått snålt pga tjuvluft eller igensatt munstycke.

Bättre bilder då du demonterat hjälper, även bild på undersidan av kolven.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag tror också på ringstopp som lossnat så ringen gått runt in i avgasporten. Om så är fallet är även cylindern väck.

tipskungen

Medlem
10 sept 2013
30
0
1
ö-vik
Ja då ska vi se då...tyvärr dåliga bilder

Så här såg kolven ut iaf..

Och sen cylindern som jag tycker ha klarat sig bra ändå, bild togs efter lite putsning men var dom enda repor jag hittade.

Vad tror ni?
har jag haft flyt så det bara är att städa så gott det går nere i vevhuset och slänga dit nya kolvar eller?
Isf är Wiseco kolvar ett bra val?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Vilken tur!! Tvätta ur vevhuset noga med både högtrycksluft och disel eller liknade blås genom hålen i vevhuset som normalt smörjer ner till ramlagren för då blåser du ut skräp ur lagren ut i vevhusets botten där man lätt får tag på skiten.

Nu sprack kolven men tror inte de är vanligt för denna modell. Wiseco (smidda) kolvar eller wössner smidda sätter man bara in i nödfall om motormodellen är känd för att spräcka kolvar eller man ska köra turbo. Annars undviker man sätta in smidda för de skär lättare och de slits ner fortare.
Om motorn normalt inte spräcker kolvar så håller billiga Snopro eller spi alt Pro-x kolvar bra . Om du har råd så köp org kolvar för de är absolut säkrast val när de gäller gjutna kolvar. Spi och Snopro är väldigt bra men om du får tag i Pro-x piratkolvar så är dem de bästa jag vet om när de gäller pirat. Prox har ganska nyligen börjat sälja kolvar till snöskoter men de har funnits i många år till hojsidan. Prox har lika bra eller bättre kvalle på kolvringar som Org kolvar har (RiK ringar) så köp dem i första han om du satsar på piratkolvar.

Här har du Pro-x på ebay men du kan även köpa dem av locknersbilochmc.se http://www.ebay.com/itm/Pro-X-Piston-Kit-01-5807-000-/361474670794?fits=Year:2009|Make:Arctic+Cat|Model:Crossfire+800&hash=item542991c0ca:g:3skAAOSwKIpWFAen&vxp=mtr