Haveri på Vector

Zophar

Medlem
21 nov 2008
20
0
1
Igår var jag ute och åkte i det fina vädret, och när jag varit ute ett par timmar och åkt kom jag över en sjö. Hastigheten låg på kanske 80-90 då jag kom över lite stöp så jag gasade nära full gas... Då slutade motorn helt plötsligt att driva och jag styrde mot land, fullt övertygad om att remmen gått. Döm om min förvåning när jag såg att remmen satt så fint på sin plats, men att drivaxeln inte rörde sig när jag vred på variatorn! :hmmmm2:

Efter lite bogserande och isärtagande, finner jag ingen annan förklaring än att drivaxeln gått av mitt i lagret strax innanför variatorn!
Jag har aldrig hört talats om detta på en Yamaha tidigare.. De brukar ju vara kända för att hålla bra.. Någon som hört om något liknande?

Det ska tilläggas att det sitter ett MCX turbokit på den, men inte det värsta, utan 210 hkr-kittet.

Så nu är det väl bara att köpa en ny drivaxel.... Nån som har en till salu kanske? :biggrin1:
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Råkade ut för liknande problem i lördags. Var ute och åkte min min Yamaha RS Venture 2006 (2000mil). Hade kört över en sjö och körde upp på leden. efter ca 2-300 meter så ryckte maskinen till och det hände inget mer motorn gick kanon men inget driv. Trodde som tidigare skrivare sa och jag antod att variatorremmen gått. Men den kunde inte vara mer hel än den var. Kollade högersidan och då snurrade axeln till växellådan så det var bockering som gällde. Ner till Yamaha Ottos motor i Gäddede. Och vi trode det var kjedjan som gått. Men efter någon dag med mek från han så visade det sig att det var drivaxeln från lådan till mattan som gått av. Så det blir ny drivaxel och nya drivhjul.
Han frågade om jag kört på någon sten eller liknande? Men det har vi ju itne gjort. Så det måste varit tidigare ägare.
Någon som varit med om liknande?
 
Senast redigerad av en moderator:

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Men den har gått snällt med tanke på vilket gott skick den är. Vad mer kan rasa?
Yamaha verkar vara mycket robust annars?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Drivaxeln kan ju ha fått sig en törn tidigare och det blir ju viss utmattning. Jag tror att många är omedvetna om vilka krafter som utvecklas i ett fordon.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Precis, de flesta maskiner brukar ha gjort sitt vid 2000 mil. :bawling:

Det är ganska anmärkningsvärt att Yamaha har 27mm sexkantsaxel på dessa vridstarka maskiner annars. Är fruktansvärt nöjd med min och har i princip slutat lyssna på alla som pratar om dunderklumpar etc. Det går faktiskt att justera bort med rätt grejer.. Körglädje utöver det vanliga.:smile1:
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Precis, de flesta maskiner brukar ha gjort sitt vid 2000 mil. :bawling:

Det är ganska anmärkningsvärt att Yamaha har 27mm sexkantsaxel på dessa vridstarka maskiner annars. Är fruktansvärt nöjd med min och har i princip slutat lyssna på alla som pratar om dunderklumpar etc. Det går faktiskt att justera bort med rätt grejer.. Körglädje utöver det vanliga.:smile1:
Sedan om jag skall gå off topic så är yama ett av få märken som kan gömma alla dessa kilon...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om en maskin har gått snällt i 2000 mil är inte så relevant, du har ändå på frestningar som leder till utmattning av materialen. Lättmetaller gillar att spricka och det mesta på skotern är ju just lättmetall. (alu) men har skotern gått det så är det bara att kör och byta när det rasar, är inte lönsamt att gå igenom allt. Men generllt variatorer, kedja lager axlar i boggien osv.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Nu är maskinen fixad bytt axel, lager och packboxar. Så nu är den fitt for fight ignen inför nästa vinter