Tjena, har en polaris xc 600 -98 som jag nu har satt i en rmk 700 -98s motor samt förgasare i. Har kört den några testrundor efter det och den gick väldigt bra.
Men nu i helgen tankade jag den full (40 liter), så när jag skulle dra igång den dagen efter så gick de helt enkelt inte, de gick inte ens att dra, kände att det var stopp nånstans. Hade fraktat den på släpvagn 10 mil innan.
Så jag tog bort tändstiften och drog ur han, ut forsar flera liter bensin som en fontän, då blev man ju riktigt fundersam vad som hänt. Tog bort avgasröret så mynningen till cylindern var öppen, ut forsar säkert 10 liter bensin som ett jävla vattenfall och jag ser pengarna bara sprutar ut. Konstigt tänkte jag, aja jag hade ju iaf halva tanken kvar så vi åkte upp på fjället, den gick förvånansvärt bra, men när jag kom hem efter en kort tur på inte ens en mil så var tankmätarn under 1/4 Sammanfattningsvis så har ca. 35 liter bensin forsat ut.
Så nu ikväll har jag tagit upp förgasarna eftersom min teori var att flottörnålen (den som täpper till soppa flödet, ser ut som en liten raket) var trasig eller att det inte ens fanns någon där, men allt såg bra ut, den täppte till när jag tryckte upp flotörringen, flottörringen flöt också som den skulle.
En annan teori är nu att jag såg en slang gå in från bränsleblandaren som sitter under oljebehållaren ner in till vevhuset, det sitter ju 3 likadana slangar på bränsleblandaren och en genomskinlig oljeslang, två går till förgasarna en oljeslang går till magnapullen eller vad den heter, och en gick in till nedre delen av motorblocket, alltså vevhuset. Den såg likadan ut och hade samma tjocklek som de bränsleslangarna som går till förgasarna. Så ska den verkligen sitta där? tänker att det kanske flödar bensin genom den slangen och in i vevhuset, fast den passar perfekt där och den har passande längd, ser ingen annanstans den kan gå till.
Kan det vara den slangen som är felet eller är det fortfarande nånting med flotören att göra? Eller har ni någon annan teori?
Har ju monterat in motorn och allt själv så jag kan ju ha kopplat någonting fel men det känns som att det går inte att koppla fel.
Är oerhört tacksam för hjälp för nu sitter jag fan med händerna på pungen och fattar ingenting.
Tack på förhand
Johan Almroth
Men nu i helgen tankade jag den full (40 liter), så när jag skulle dra igång den dagen efter så gick de helt enkelt inte, de gick inte ens att dra, kände att det var stopp nånstans. Hade fraktat den på släpvagn 10 mil innan.
Så jag tog bort tändstiften och drog ur han, ut forsar flera liter bensin som en fontän, då blev man ju riktigt fundersam vad som hänt. Tog bort avgasröret så mynningen till cylindern var öppen, ut forsar säkert 10 liter bensin som ett jävla vattenfall och jag ser pengarna bara sprutar ut. Konstigt tänkte jag, aja jag hade ju iaf halva tanken kvar så vi åkte upp på fjället, den gick förvånansvärt bra, men när jag kom hem efter en kort tur på inte ens en mil så var tankmätarn under 1/4 Sammanfattningsvis så har ca. 35 liter bensin forsat ut.
Så nu ikväll har jag tagit upp förgasarna eftersom min teori var att flottörnålen (den som täpper till soppa flödet, ser ut som en liten raket) var trasig eller att det inte ens fanns någon där, men allt såg bra ut, den täppte till när jag tryckte upp flotörringen, flottörringen flöt också som den skulle.
En annan teori är nu att jag såg en slang gå in från bränsleblandaren som sitter under oljebehållaren ner in till vevhuset, det sitter ju 3 likadana slangar på bränsleblandaren och en genomskinlig oljeslang, två går till förgasarna en oljeslang går till magnapullen eller vad den heter, och en gick in till nedre delen av motorblocket, alltså vevhuset. Den såg likadan ut och hade samma tjocklek som de bränsleslangarna som går till förgasarna. Så ska den verkligen sitta där? tänker att det kanske flödar bensin genom den slangen och in i vevhuset, fast den passar perfekt där och den har passande längd, ser ingen annanstans den kan gå till.
Kan det vara den slangen som är felet eller är det fortfarande nånting med flotören att göra? Eller har ni någon annan teori?
Har ju monterat in motorn och allt själv så jag kan ju ha kopplat någonting fel men det känns som att det går inte att koppla fel.
Är oerhört tacksam för hjälp för nu sitter jag fan med händerna på pungen och fattar ingenting.
Tack på förhand
Johan Almroth