Hjälmkamera, go pro hero vilken ska man köpa?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Finns ju en uppsjö av hjälm kameror, så vilken ska man köpa?

Vill kunna filma lite ibland när jag kör.
Elgiganten säljer en lite enklare go pro hero kamera för ca 1200 kr.
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/actionkamera/GOPROHERO/gopro-hero-actionkamera

Funkar den bra?

Eller ska man satsa på en lite dyrare go pro hero? T.ex Gopro hero3 white editon för ca 2000?

Vad skiljer mellan alla gopro kameror egentligen?

Vad använder ni för hjälmkamera?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ingen fler som har något förslag??

Nån som kör med nån annan kamera än Gopro hero?
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Även om du har råd med den dyraste så skulle jag rekommendera 4 silver då den har lcd och 4 black är overkill för dom flesta. Dom billiga är kameran inbyggd i skalet så du kan inte byta det om det blir skadat och dom saknar utbytbart batteri och gopro är inte kända för deras otroliga batteritider så om du vill ha kameran beredd hela dagen så är flera batterier också att rekommendera. Jag tror också att hero har samma videokavlitet som sessions( är inte säker dock) så filmerna blir inte lika skarp som med silver och blacken om det har nån betydelse och dom dyrare har också protune så man kan filma i högre bitrate
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
Eller så kikar du in Xiaomi yi som är i samma klass som gopro 4 men Kostar bara ~550 kr just nu på Banggood.com.
Nu tänker du kanske att xiaomi måste vara något kinesiskt skitmärke, men det är den 3e (4e) största mobiltelefontillverkaren i världen.
Jag stod i valet o kvalet mot en gopro 4 black men det blev en xiaomi yi för att dels för att kvalitén är snarlik och att kameran är såpass billig så att man inte behöver vara så rädd om den.
Jag köpte kamera samt 2 extra batterier laddare fästen och skal för runt 1000 lappen
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Eller så kikar du in Xiaomi yi som är i samma klass som gopro 4 men Kostar bara ~550 kr just nu på Banggood.com.
Nu tänker du kanske att xiaomi måste vara något kinesiskt skitmärke, men det är den 3e (4e) största mobiltelefontillverkaren i världen.
Jag stod i valet o kvalet mot en gopro 4 black men det blev en xiaomi yi för att dels för att kvalitén är snarlik och att kameran är såpass billig så att man inte behöver vara så rädd om den.
Jag köpte kamera samt 2 extra batterier laddare fästen och skal för runt 1000 lappen

Låter intressant! Köpte du något kit eller sakerna var för sig?
Såg ett test gopro hero vs xiaomi yi vs gopro hero 4 och xiaomi ligger mellan dessa gopro kameror. Bättre bild än gopron men lite sämre än hero 4. Fast en hero 4 kostar ju över 3 tusen.


Lutar åt en xiaomi yi faktiskt


Har läst lite om xiaomi yi nu, den verkar ha problem med att batteriet drar ur när kamera inte används?

Provat din xiaomi yi mycket i minusgrader? Hur funkar den?
 
Last edited:

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vilken ska Jag köpa? Vill kunna ha den på hjälmen ibland och filma när man kör skoter, men framför allt ha med den på resor och fota bilder, när man dyker i korallrev m.m vilken rekomenderar ni åt mig `? Go pro 4 för nästan 5k är inget Jag är så intresserad av.
 

JonteiÖvik

Aktiv medlem
16 feb 2013
90
0
6
Ö-vik/Jokkmokk
Har en gopro hero 3 black och den duger helt klart, hero 4 silver om man vil ha det där lilla extra med lcd skärmen och bättre batteritid, den ska även ha en annan lins med bättre skärpa har jag för mig
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har också en hero 3 black och tycker att den fungerar bra, dock så går inte wifi dosan att ladda längre tyvärr. Den var smidig så att man slapp ta av sig hjälmen för att så av och på kameran. Batteritiden är inte jättebra men fungerar sålänge man inte ska filma en hel dag
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Kollat på GoPro 4 Session? Riktigt kompakt och kvalitet så det räcker och blir över. Hade köpt en sån om den hade släppts ett år tidigare :) Har en 4 Black nu, den är överdriven om man bara filmar för skoj skull. Jag kör ändå bara min på 960p 120fps.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Budgetversionen? Vad fick du betala för den?
Ja, det funkar säkert, men är väl samma som finns på aliexpress, och då bör du säkra kameran med ett buntband. Rätt skör plast.