HjĂ€lp 🙏 Rave rc 600 sdi 2008

DalahÀst

Medlem
5 sept 2023
8
0
1
Malung
Hej! Har lite funderingar angÄende rave rc.
1. Vart kan man hitta delar sÄsom Variatorkit och dynöverdrag osv? Har letat men hittar dÄligt med grejer..

2. Vad anser ni man lÀr förbÀttra? Svaga punkter osv.

3. Trimma? Va finns det för roligt?
Mvh Johan
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De enda jag kan tipsa om Àr att mÀta hur mycket olja den drar i procent och stÀlla upp oljepumpen om den drar mindre Àn 2,5% De kan ta nÄgra tankar soppa innan du justerat in den sÄ den drar 2,5-3%. De duger att köra ur bara 20l soppa och kolla vad den tagit.
Sdi gÄr Àven lite för snÄlt i mellanrreg sÄ undvik helt jÀmn fart under lÀngre strÀcka typ över sjöar. DÄ pratar vi om jÀmna farter i 50/60/70/80/90/100 de duger att pendla lite i fart hela tiden eller dutta till pÄ gasen dÄ o dÄ.
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Trimsidan Àr ju min domÀn men tyvÀrr finns inga pipor som Àr vÀrt att köpa för org pipan Àr bra undantag Àr om du skulle stupa i en crankshop pipa men den skulle max ge 3hk pÄ toppvarv.
Om du hittar ett annat topplock som ger max 13:1 helst lÀgre typ 12,5; sÄ ger de i regel lite mer pikeeffekt men botten och mellanreg blir svagare för org toppen Àr bra pÄ de registren.
De enda som ger nÄg Àr ordentlig portning med alla insug och utblÄs höjda en hel del.
Jag har portat rotax förgasar 800a motorer för watercross tÀvling och de gav med org topp frÄn org 134hk till 151 eller om de va uppimot 155hk i med crankshop pipa i bÀnk.Men de va Àven portat vevhus och anna cdi box frÄn endera en 440 eller open mod box som de kallar dem. De gÄr att snika och sÀtta in 2 graders tÀnkil ocksÄ men de Àr inte lika bra som open eller 440 tÀndning men helt ok ÀndÄ.
Med samma portning pÄ 600a utan vevhusportning utan andra moddar pÄ din sÄ gissar jag att en sÄdan potning ger 5-6hk
Till variatorn sÄ börja med stÀllbara viktpinnar sÄ du kan Àndra hur hÄrt ramperna trycker.Om du vill ha högre tillslag sÄ sÀtt i starkare fjÀder i starttryck, de ger rapp maskin frÄn stillastÄende och lÄg fart, blir typ mer rullebenÀgen. Men provkör först org variatorbestyckning och kolla att de Àr frÀscha fjÀdrar mm genom att se tillslagsvar och slutvarv Àr ok för de Àr ingen mening variatorkitta om nÄg av variatornerna Àr haklvslut och kÀrvar.