Hjälp mätare trasig

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Har en sdi -05, och mätarn har gått sönder så den funkar inte alls, står bara nån konstig text där miltalet ska stå sen lyser batteri, kylarvätskar lampan + nån till.

Så jag köpte en ny, sen när jag her på den så funkar inte den heller, de piper bara när jag ska dra ingång den sen slutar de pipa, men den funkar inte.
Så tänkte att de kan vara fel på den med, men då testade ja ens kompis mätare som funkar och de vart likadant pipljud.

Vad är fel?

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Hej det skulle kunna vara ett relä som är trasigt kan ju vara värt att prova då de endast kostar ngt runt 30kr kolla in länkarna nedan så kanske du kan få ngn hjälp.

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=17855&highlight=hastighetsm%E4tare+summit

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=24196&highlight=rel%E4+ski-doo
Aldrig i livet, jag betalade 500kr för mitt relä.
Att du sedan får det för 30kr har du verkligen gjort en bra affär! ;)

För att testa om det är relät som get upp. Testa byt plats på båda, märker du att mätaren fungerar då är det bara att köpa nytt!

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Har hittar reläerna!

Som jag fattar är det tre st relän + en massa säkringar.

Ett relä är ett "märke" och dom andra två av samma.

Ifall jag rycker lös ett av dom som är av samma "märke" så blir mätarna helt döda. Och om jag byter plats på dom två som är lika blir de inte heller nån skillnad, utan bara ett ***** pipljud som varar i några sekunder.

Kom på nu att varvmätarn funkar inte heller.

Vad kan vara felet? :(

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36

För att testa om det är relät som get upp. Testa byt plats på båda, märker du att mätaren fungerar då är det bara att köpa nytt!
Men då köpte du ditt hos återförsäljaren av Ski-doo?
Det fungerar finfint med ett relä från macken och då kostar de inte mycket.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman

Men då köpte du ditt hos återförsäljaren av Ski-doo?
Det fungerar finfint med ett relä från macken och då kostar de inte mycket.
Precis som gulingen säger det är bara att köpa ett på macken eller så har du kanske xtraljus på bilen och då kan du låna ett därifrån och testa.

vet ju inte om det är detta som är lösningen på problemet men man kan ju hoppas.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vad står det för konstig text där miltalet ska stå?

Jag vet att det varit problem med att nollställningsknappen/manöverknappen fastnat intryckt och då har det stått något skumt i displayen.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Stod nånting på gamla mätaren, men har ju en ny mätare nu som ska funka och då står det ingeting där, stod miltalet i början när ja kopplade på den men inte nu längre.

någon som vet? tacksam för hjälp..

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
fan också.. ganska drygt när man är i fjällen efter lederna och inte veta hur fort man kör, måste alltid ligga längst bak när polisen kommer