Hjälp med Aktiv Grizzly Xp variatorer

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Variatorn som sitter på primären i Grizzlyn låter och när man gasar så vill den inte slå ut och när man närmar sig max rpm så SLÅR den ut, nästan i botten och så vitt jag vet e det INTE bra. Har pratat med farsan om det och han har också testat och han håller med att så där ska det inte vara!

Men då har vi tänkt byta ut den mot en bättre och en som fungerar bättre. Och då har vi tänkt på ett mindre antal variatorer vi kan sätta på plats. Vi hade tänkt att titta efter en TRA eller en ny Polaris men då har jag ju en redan hemma, Bombardier instant torque variatorn är det då.


Min fråga är att vilken variator är bäst ienkligen:
TRA
Polaris
Bombardier instant torque Alpine limited edition

Snälla detta är ett problem jag faktist behöver hjälp med :( Tack på förhand
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Slår variatorerna ut max när du tomvarvar utan rem är det normalt...
Är det så att den beter sig så när du har remmen i är det nåt galet...
Kolla över variatorn så att inget kärvar...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
När remmen är påplats och när man ska varva motorn så är det nästan som att jag ger full gas och den slår på remmen :hmmmm: Den rasslar och bullrar. Så vi hade tänkt att byta den
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Okej nu är det nåt allvarligt fel med variatorn, den har börjat små vobbla och den låter ännu högre nu, och den fastnar nästan hela tiden i fullt eller mellan läget, det beror helt på hur mkt jag gasat! den vill inte alltid tillbaka till startläget trots att den är igenom smord och så vidare! :argh:

Så skulle helst vela ha hjälp med detta, snälla! :(
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nä nu har vi bestämt oss! Vi byter variatorn, den är ju lös helt och hålet på axeln! :mad: Vi tar lös den och sätter en Bombardier Instant Torque variator eller så sätter vi en TRA ;) Så vi har bestämt oss!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Flyttade Grizzlyn idag. Snön har ju försvunit i veckan så det var ju bara gruset jag körde.... :sad2: Men då är det ju så att jag har ju faktist fått fast variatorn lite hårdare. Men nu så vill inte variatorn inte slå ut alls nästan den kniper ihop lite och sen slår den och fastnar! Bara lite info om nån ville veta hur det går för liket :becky:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nå hurså? :huh:

:sad2:
Men jaja... Vi har renoverat motorn, växellådan och variatorn. Allt funkade bra just när det var fixat men varje gång skoter ska arbeta börjar allt jävlas!!! Blir så irriterad, alltid när man nöjesåker så fungerar skotern fint. Men när den ska arbeta, näh, då lossnar brickor från växellådan, handbromsen går sönder och, variatorn börjar att hacka och vill inte slå ut alls.
Remmen slirar, växlarna går inte i. MEN!!! När man åker ifrån skogen, då funkar allt igen, nästa gång man far till skogen igen... RASAR ALLT I DEN :afraid:

Polaris variatorn är den sämsta, jobbigaste och jävligaste variatorn jag vart med om, inte ens farsan har vart med om en sån urusel variator!? Ända från början har den jävlats. Har ju inte kunna köra maskinen alls nästan för sak efter sak går sönder. Nu har skotern gjort sitt, en gång till den jävlas hamnar den på skroten!!! Jag kanske skaffar en BigFoot ändå!
Voi voi den ska jävlas hela tiden... Värre än farfars gamla Trioman! :suspicious: