Hjälp med anledning till att skotern nöp.

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Lynx Enduro 600sdi -05

Hade först problem med tomgången och hittade felet som berodde på de värdelösa original insugsgummina. Bytte gummina och skotern gick riktigt fint, hann ca 1mil då skotern nyper. Var över en sjö med mycket snö på i ca 140kmh och vid inbromsning som det hände.

Plockade lös stiften och ser att den gått snålt för dessa är vita. Plockade upp och såg som befarat att kolven har nypit fast i cylindern, som tur är har inte nicasilen farit så håller på att ta bort aluminiumresterna från cylindern nu. Kollade på axeln till oljepumpen och den rör sig med gasen men har däremot lite klen fjäder för att dra tillbaka den. Men detta gör ju enbart att den får för mycket olja och inte för lite.

Problemet är att jag inte vet varför den nöp. Någon som har nått bra tips? Vad kan jag felsöka eller ställa på en insprutare som gått för snålt?

Tack på förhand
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den har med all säkerhet tagit tjuvluft.

Fick du den helt tät då du bytte gmmina så måste det vara packboxen bakom variatorn som gått sönder.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om bägge stiften är vita... så ska ju minst två packboxar gått sönder.. soppa pumpen kanske... sen ska man ju aldrig hålla fullt med en 2t några längre stunder...
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Under första felsökningen (då gummina var trasiga) så testade jag packboxen med startgas utan att den reagerade men visst kanske är den ändå bara att startgasen inte kom åt. De nya gummina är i aluminium som tipsats om (http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/MK102107) och dessa monterades med packning på tub för höga temperaturer.

Japp, båda stiften var vita. Den cylinder som nöp var den bortre sett från variatorn. Fullgas hölls kanske i 10 sek, klarar den inte de så blir det att åka till skroten med den. :)
 

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Problemet är väl kanske inte hur länge du höll fullt, utan hur långt du åkte utan att gasa. Om du håller 140 kmh och bara släpper gasen, så kommer ju motorn att gå med den får ingen soppa/kylning..... Då blir ju stiften vita.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Helt korrekt Douglas! Vilket därmed gör att jag inte heller vet med 100% att det är de som är felet.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu kör du ju sdi, trodde dom kollade avgastemp eller lamda tydligen inte. Tjuvluft eller problem med soppa tillförsel. Bara att välja. Har du en snålt bestyckad maskin så ja då har det betydelse hur länge du håller fullt... inte bara hur du släpper gasen..