Hjälp med felsökning på Boondocker 600 3700 -15

pitematte

Medlem
29 jan 2009
48
0
6
Har problem med min bd 600 2015. Under inkörning märktes bara att den i bland var svår att starta då den var varm. När inkörningen var gjord märktes dessutom att vid ca 7000 rpm missar den och det blir liksom ett dödläge under några tiondelar. Trodde först att det var varvstoppen som aktiverades, men detta inträffar även då man segdrar upp till nämnda rpm. Inga felkoder hittas och allt verkar bra.

Man misstänkte att det var ecmboxen som buggade, så den byttes idag.

Nu har jag provkört och problemet finns kvar, dock inte lika tydligt eftersom inkörningsmappningen är aktiv i.o.m. ny ecm. Antar att detta är för att motorn inte är lika distinkt under inkörning.

Någon som har ideer på vad som kan fela? Raveport, injektor, tändstift?
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Har du kört in den väldigt försiktigt? Prova att "snyta ur den" ordentligt i djupsnön eller ute på en sjö ;)
Du kanske har en beläggning på raveporten om den inte har fått öppna ordentligt under inkörning och det händer speciellt lätt då den drar så mycket olja som den gör.
 

pitematte

Medlem
29 jan 2009
48
0
6
Klart jag lämnar in den. Dock har verkstaden ingen aning om vad felet är, så jag tänkte få lite input härifrån för att vidarebefodra till verkstaden. Vill naturligtvis skynda på det hela, så jag funderar och forskar lite själv bara. Jag föreslog för dem idag att det kanske är en av raveportarna som kärvar, men det är de säkra på att det inte är. Kan portarna vara osynkade utan att ge felkod?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Lynx/BRP Scandinavia, d.v.s. generalagenten må väl för tusan ha en teknisk support som en auktoriserad verkstad kan vända sig till. Det är ju för f## pinsamt att tala om för en kund som köpt en maskin för 150 000 att det inte finns teknisk kompetens. Jag tror knappast att generalagenten skulle bli speciellt nöjd om det blir känt att man ger kunder sådana besked.
 

pitematte

Medlem
29 jan 2009
48
0
6
Visst har de support, och de har ett pågående ärende hos brp. Synd bara att det tar sån tid bara.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Visst har de support, och de har ett pågående ärende hos brp. Synd bara att det tar sån tid bara.
Då gäller det att bli grinig och besvärlig kund. Ring själv upp BRP och berätta för någon tekniskt ansvarig hur det ligger till och tjata på att dom sätter fart. Skriv gärna ett mail till Vd och förklara på ett sakligt sätt hur det ligger till och att du förväntar dig en lösning per omgående. För var dag som går kortas ju säsongen och din möjlighet att utnyttja skotern som du köpt för dyra och surt förvärvade slantar.

Vid reklamation så är säljande företag/generalagent skyldig enligt lag att så skyndsamt det är möjligt rätta till problemet. Som någon skrev här ovan, begär att det garanterat finns en gratis lånemaskin till hands när du ska ut och köra alternativt den står hos dig till dess din maskin är fixad. Vid eventuella skador du orsakar på den ska du ha samma försäkringsomfattning och självriskkostnader som på din egen.

Skulle dom tjura och jävlas är det bara att upplysa om att ARN och media finns.

Tyvärr verkar det vara så att skoterbranschen har en hel del att lära av bilbranschen om hur reklamatinsärenden sköts på ett snyggt sätt.
 

pitematte

Medlem
29 jan 2009
48
0
6
Än så länge har jag tålamod, då jag upplever att de försöker lösa mina problem. Gnäll och krav kommer i sista hand. Skotern är klart körbar, så jag har inte missat någon skoterdag ännu.
 

pitematte

Medlem
29 jan 2009
48
0
6
Är det ingen som kör en bd 600 2015 här och upplever samma dödläge/misständning/tvekan som jag gör?
Var ut och provade en demomaskin igår och konstaterade att den har samma "hyss" för sig...
Tycker inte att det är ok om detta är en del av karaktären på motorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag har absolut ingen koll på just den här modellen men generellt brukar en sådan bugg som du upplever vara fel på TPS givaren TPS = Trottel positions givaren som kallas "Position Sensor" på skido partfinders. Man kan mäta upp dem med ohm mätning och voltmätning men de kräver sin man att hitta den buggen. Jag har mätt upp många med volt som steglöst ska öka men inte hittat fel. När jag mätt samma tps med ohm mätning har det varit bortfall under uppgasning. Men ibland så hittar man inget fel på dem men byter man tps så funkar motorn så de är luriga rackare.

En ny Position Sensor kostar 49 dollar så hör med verkstan om ni ska changsa byta. Men de borde prova mäta den med både volt och ohm mätning för det kan även tydligt synas ett bortfall vid ett speciellt gaspådrag.
 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det är möjligtvis inte den "inbyggda" segheten som många upplever i E-Techmotorerna då?
I sådana fall är det väl bara att åka till Mora och installera MMM. (Mulles Magiska Mapp). Brukar ju ge en helt ny upplevelse.
Började fundera på det när firmans demomaskin du testade var likadan.
 

pitematte

Medlem
29 jan 2009
48
0
6
Som lekman skulle jag gissa på att raveportarna inte är synkade mot insprutningen så att säga. Dvs att porten -arna öppnar för sent eller för tidigt eller för för lite eller för mycket i just det läge som nu ger
problem.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
BD 600 -15, det fanns 2st i Mora med samma problem, svårstartade när dom var varma.
Idag startar dom på första kolvslaget!