Hjälp med hastighetsmätare

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Latmasken orkar inte skruva i onödan:hmmmm:

Fanns mycke matnyttigt här inne men jag hittar inget om mitt problem.
Nyss köpt en Mountain max 700 som hastighetsmätaren inte funkar på. Tog förgivet att det va wiren som va av eftersom den bara låg löst där nere men det va det inte. Då såg jag att vinkelväxeln som wiren ska skruvas in i pekar snett uppåt som om den vore vriden. Därmed tar wiren i skyddsplåten under variatorremmen.
Nån som vet om det bara gåra att lossa och vrida till eller måste man ner med hela drivaxeln?

Tack på förhand... /M
:confused::confused::confused:

Last edited:

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Skruvade idag;)
Det fanns flera bulthål i vinkelväxeln att andvända så klåparn som skruva dit den sisst tänkte sig nog inte för bara.
Nåja, problemet löst. ska bara fixa den lilla wirebiten som fattas i huset och bulta ihop, dra i snöret och fortsätta leka!

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Knacka in den med en spik, har jag gjort några gånger....
Sitter som berget. Fick dit en spik dock som provisorium. Funkade då i söndags då det blev ca 10 mil offpisst.
Säsongen är väl snart slut, då blir det att riva ut drivaxeln. Tänkte passa på att kolla upp lagren och så vidare....

:hmmmm::confused::hmmmm:

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Använd bara spiken för att knacka in den gammla wirebiten, sedan sätta i en ny.
Jag blev själv tvungen att borra ur hela hylsan på en skoter jag hade, men det är inte heller några större problem....

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Använd bara spiken för att knacka in den gammla wirebiten, sedan sätta i en ny.
Jag blev själv tvungen att borra ur hela hylsan på en skoter jag hade, men det är inte heller några större problem....
Jag provade knacka igenom men det enda som hände va att spiken vek sig. Provade även med diverse skruvmejslar och drivdorn, rostlösare och allt vad jag kunde komma på, men... ingen lycka.
Snart ska den ställas in i garage för nedplockning av drivaxel och div, då kommer man åt bättre. Håll tummarna:D

Mountainmaze

Medlem
24 mar 2009
28
0
1
Gräsmyr
Nu är Yamman nedplockad i molekyler. Hittade under resans gång en hel del trasigt så det va nog dags för en genomgång. Alla lager i drivlinan var mer eller mindre helslut bla. Lyckades slå in wirebiten som va kvar i drivaxeln så nu går den nya in. Dags att börja beställa delar och då har jag ännu en fråga. Har letat runt en hel del och försökt klura ut vad man ska ha för matta. Har fastnat för Camoplast Intence 38*345*38.
Ni som vet, är det nåt att ha? Kör väl ca 65% led men vill inte va sisst när det ska klättras upp på nåt hygge! :)
Om man sätter in 8 kuggars noslip vad kan man jämföra det med för neddrevning? 2 kugg?

Lägger väl in nån bild här strax.

Last edited: