Hjälp med HELIX!

Utter

Medlem
13 dec 2010
34
0
1
Tja. Tidigare ägare tipsade om att helixen är justerbar. Har plockat isär sekundären och plockat bort helixen.

Hur ska jag flytta om helixen? Vad ska flyttas?
Den sitter i spår 70, men kan ändras till spår 66 påstod killen.
Det ska va en std helix

Tacksam för hjälp!

Mvh

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
På en del helixar finns de två olika spår man kan sätta rullarna i , i regel har de olika ac vinklar. Det står på andra sidan villken vinkel respektive spår har.

Om du vill ändra nått på den helix som sitter i så vrider du bara helixen 90 grader så har du ändrat spår och då har du 66an som du nämde.

Utter

Medlem
13 dec 2010
34
0
1
Huhh? Hur fungerar logiken med det då? Jag behöver inte ta bort låsningen, sen fjädern och flytta något? Jag ska ta bort de 3 m6 bultarna sen rotera hela prylen 90grader?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Du kanske ska skriva vad du har för sekundärvariator och skoter ,lite enklare att hjälpa dig då :) det Twin_power menar är att på tex TEAM variatorn så kan man ta ur helixen bakifrån variatorn och vrida den ett kvartsvarv för att sedan dra fast den igen.

Utter

Medlem
13 dec 2010
34
0
1
ursäkta! det är en Team sekundär! Men hjälp mig nu. Ska jag lossa helixen och rotera den 90grader och skruva tillbaka? Vad är det för snack om att ställa om från hack 70 till 66 då?