Hjälp! PRO RMK CFI 800 short block eller long block motor?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Vad är det egentligen för skillnad mellan en "CFI 800 Short block" motor och en dito "Long block"?

Har försökt läsa in mig på det som finns på nätet men ännu inte "polletten fallit ned" (vilket tyvärr inte är helt ovanligt... :bigsmile:

Orsak till min undran är att det ska bytas motor på maskinen PRO 800 -11 och den Polaris verkstad som ska repa säger "Short block" medan Brad på P.A.R vill sälja en "Long block" motor.

Det sista jag vill är iaf att PRO`n ska rasa en gång till, för det här kalaset kommer att kosta pengar...
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Så det är alltså samma sak?

Jag hade fått för mig att det var något med skillnad i längden på vevaxeln mellan en "Short block" och en "Long block", men så är det alltså inte då?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
generellt i mecktermer
short block = blocket med vev, kolvar å cylindrar.
Long block = samma som short block +topp, insugsgummin o.s.v.

ingen skillnad på de interna prytlarna.
Sen om den finns nån med längre slaglängd vet ja inte, inte heller hur mycket som följer med ett 2t- long block
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Tack alla för svaren, uppskattas!

Jamen då är det ju intet att oroa sig/fundera över eftersom verkstan säger att det är "allt som ska bytas".

Var lite orolig över att det fanns andra grejor att montera som skulle göra jobbet bättre än det som min verkstad sagt.





generellt i mecktermer
short block = blocket med vev, kolvar å cylindrar.
Long block = samma som short block +topp, insugsgummin o.s.v.

ingen skillnad på de interna prytlarna.
Sen om den finns nån med längre slaglängd vet ja inte, inte heller hur mycket som följer med ett 2t- long block