Hjälp, tattarjontes luffarmek!

Ufferd

Medlem
3 mar 2009
18
0
1
Jag tog och köpte min första skoter, en RMK 700 '00 (2008-03-15). Hunnit kört dryga 100 mil sedan dess, vilket inte är särskilt mycket.

Fick för mig att göra ett komptest för ett par veckor sedan och fick 6.5 på ena och 7 på andra, tyckte det lät lite lågt då jag läst igenom sågottsom alla trådar på detta forum (och förstått att det bör ligga kring 8-10)! Så jag flidde in maskinen i garaget å börja riva.

Då detta är det första (mer komplicerade) i motorväg jag skruvat, vad är det som åstadkommit detta:

Kabelbrott på tempmätarn, kabeln har legat fastklämd mot toppen med buntband, antar den brunnit av, jag tycker något borde slagit ifrån? Ajdå, sånt man får på köpet som sjätte ägarn?

Ser svart ut runt högra tändstiftet?

av med toppen, ja såg svart ut där å.

närbild av högra (magsida)

närbild av vänstra (variatorsida)

Hoppas jag fick till min första tråd! :ciao:

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Tempmätarkabeln brukar sitta fast med buntband runt själva givaren så det är inte så konstigt om den satt så...
Sotet runt tändstiftet beror på att nån har dragit åt tändstiftet för hårt eller lossat å dragit åt det för många gånger, till slut så tätar inte packningen längre och det börjar läka som på bilden.

Färgen på kolvarna ser helt okej ut, dock ser det lite knasigt ut i kolvtoppen. Ser också ut att vara mer på Mag än Pto sida?

Var motorn varm eller kall när du tog komptest?

Ufferd

Medlem
3 mar 2009
18
0
1
Går det att skarva ihop kabelbrottet eller bör man köpa ny givare?

Jo är ju betydligt mer på mag sidan, är ju som en grop eller vad man ska kalla det, kan det bero på att "tändstiftpackningen" läkt?

skotern hade väll varit igång i ca 30 minuter innan jag tog komptestet, så den bör ju varit genomvarm tycker ja.

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Ser ut som lite småspikningar om jag inte ser fel? Kanske dags för kolvbyte ändå? Antar höga mil vid sjätte ägaren..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Kolvtopparna ser ut som det vart nära att smälta hål i kolvarna. Men tycker själva spolmönstret ser bra ut. Så frågan om den gått magert tidigare eller tändningen felställd? Är det pipor på den?
Släng upp en bild på topparna också.
Är tempgivar kabeln av så brukar dom gå dåligt typ varva max 6000-7000varv.