Hur är motorerna?

roggan65

Medlem
21 feb 2015
12
0
1
Har tittat på en AC Powder Extreme 600 Touring-97 Hur är dom motorerna? Nåt att tänka på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Den är den säkraste motorn du kan hitta den håller flera 1000mil. Den har inte ens avgasportar som kan jäklas så den behöver ingen rengöring av sådant skit.

Enda som är lite halvkänsligt på dem är statorlindningen den kan vibrera sönder redan vid 700 mil så de flesta som gått 700+ mil har redan bytt stator. Statorn finns billiga på ebay så det är no big deal. Vid köp så kör maskinen en lång bit för att utesluta statorfel som kan komma efter den uppnått full värme,,kör minst 3kmt med andra ord helst 5-6km.

Fler fördelar med den motorn är att det är en trippel så den vibrerar nada vilket i sin tur gör att Ac har satt fast den rel stumt i chassit vilken i sin tur ger överdrivet långa livslängder på remmarna. Man måsta snarare byta rem för den har börjat mögla än att den slit ut :thumb:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ny matta nya plastskidor oxå 800 mil priset landade på 14 Känner mig nöjd :)
De va helt ok pris.
Tyvärr glömde jag nämna att variatorer är mer eller mindre slut på alla AC som gått 800 mil. Men just tripplarna och speciellt 600an är snäll mot variatorerna och denna touring har säkert gått lugna ledmil så de kan hålla över 1000mil utan att tappa allt för mycket effektivitet. Kolla så inte inre primärvariatorns skiva har stora sprickor från centrumaxel och ut för det är vanligt på Comet variatorer. Lite sprickor får du räkna med men byt ut den om de är oroväckande stora för annars kan den explodera rakt genom huven.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Vikterna däremot får man byta ofta på zrt 600. Äts från pinhålet. Bussa om i tid, ca efter 150 mil så slipper du köpa nya vikter.
Just 97an har problem med att den rappar över på mattan. Konstruktionsfel i boggien.
Men det är bara vid full acc.

Vattenpumpen kan börja läcka. Av 7 st jag ägt har det hänt på en.
Insugsgummin och luftgummin spricker gärna. Köp original från USA.
Annars en klockren motor som går mjukt trots vass effektkurva.