Hur dreva ned? XLT

Jalles

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Hej! Är inte riktigt haj på detta med skotrar ännu men jag lär mig mer o mer....
Jag skulle vilja "dreva ned" min skoter för att få mera pulver (o förmodligen lägre toppfart) då jag anser att det är mkt roligare att ha BRA AX än att ligga på en sjö o pressa i 160km/h....

Hur gör man?? Är det så enkelt som jag tror att det är: Att byta drevet i "kedjehuset" till ettmindre bara.. Behöver man göra ngt annat än att justera kedjan sedan.? Hur spänd skall den föreesten vara?

Någon??
Polaris Indy 600xlt -93


 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det är bara att byta det övre drevet till ett som är en eller ett par kuggar mindre. Då behöver du förmodligen bara justera kedjan. Om man går ner för många kugg måste man eventuellt byta kedja, kan i och för sig vara på sin plats om den har gått långt. Sen justerar du kedjan tills den blir sträckt det du kan dra för hand (utan att ta i för kung o fosterland).


(disclaimer: jag pratar helt utan egentlig erfarenhet, kunskap och talang)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har du hk-matta? Jag har en xcr som jag drevade ner , original 21-35 nu 19-39 fick
även byta kedjan har också 32mm predator
+ att jag var tvungen att vikta på 2g.Men vilken skillnad det var som natt och dag.
Om du drevar lite så kolla att vinkeln inte
blir för stor på kedjan , glöm inte locktite
243 (olje resistent) på drev skruven och muttern.Jag förlorade ingen fart jämfört med original drevning + hk , men det blev
mycket mer flås i mtorn. Gå in och kika på
http://www.tordsmotorservice.bd.se Titta på artiklar så hittar du interesant läsning om drevning , hk-mattor. :)
mvh: Bosse.......
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
om du går ner ett kugg på övre drevet och går upp ett kugg på nedre drevet så ska det inte vara några problem med längden på kedjan men kolla bara så att det inte blir
för stark böj på kedjan ju kraftigare böj=förlorad hk och det vill man ju inte den ska ju hällst gå ner till mattan
sen kan det hända att man får vikta på primärvariatorn men det är inte säkert
om du drar åt kedjesträckarem med handen det du orkar och sen pytelite med nyckel så ska det vara lagom kedjan får inte vara helt stum när du känner på den då är det för hårt= sliter som f-n på kedja och drev