Hur dreva ner för bästa funktion?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Som rubriken låter så funderar jag på att dreva ner min Rev 600 HO,eftersom jag ska köpa mig en 44:as matta.
Men då till frågan ska jag dreva ner 1 kugg på de stora & 1 kugg på det lilla drevet eller ska jag dreva ner 2 kugg på enbart det lilla drevet?
Har fått lite olika svar ut av kompisar på den frågan!

Sen en annan fråga tänkte köpa Boysen reeds till min maskin,måste man bestycka om den eller funkar det utan att göra de?

// Tomas

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Hade jag vart som du hade jag köpt 10kuggars nonslip drivhjul :) Det blir lite lagom drevning, Sen kanske Variatorkit om du ska på med 44 :)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Dreva ner 1-2 kugg på lilla drevet. Det är billigare än att dreva ner på stora drevet eller drivhjulen.

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Jomen jag tänkte att om man ska på med 44 så e de ju bäst med Non-slip hjul,, Å då tkr jag 10kuggars såna e bra :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Lilla drevet 2 kuggar är klart billigast. Du behöver inte bestycka om efter byte av reeds

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Lilla drevet 2 kuggar är klart billigast. Du behöver inte bestycka om efter byte av reeds
Ok då ska jag inhandla nya Boysen snarast!
Men ang drevning har de någon skillnad hållbart messigt att dreva ner på endast det lilla drevet än det lilla & stora?

// Tomas

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej men man bör inte gå för litet på det lilla drevet då vinkeln blir för ful och det sliter på kedjan (under 19?!?)

Du kan vara tvungen att korta/byta kedja om du drevar ner 2 kugg. Det beror litegrann på vilket skick kedjan är men det märker du.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
noob fråga:rolleyes: Vart drevar man ner/vad drevar man ner ? skulle vilja dreva ner min 1-2 kugg för att den ska bli rappare :happy: vart tittar man på sådana delar, hemsida ?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok så man ska dreva ner på drivhjulet istället?

// Tomas
Man kan byta drivhjul och få samma resultat som en nerdrevning i växelhuset, MEN då ska man gå ner i drivhjulstorlek inte upp till tio-kuggars som Powerspec säger...
Samtidigt ska man inte ha för små drivhjul, mattan böjs mer och färre kuggar ligger i ingrepp i mattan, samt att man får sämre attackvinkel mot snön...
Dreva ner på lilla drevet i växelhuset, absolut billigast och enklast...