Hur duktigt är meshtyg på att blockera luft?

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tjosan, jag har sytt ihop en strumpa av luftfilter-meshtyg till luftinsuget men tydligen så kväver det luftintaget så bra så att jag typ får ett varvstopp på 4000 varv eller vad det nu var. Någon som vet ungefär hur mycket ett sådant här meshtyg blockerar luften? Kan det fungera om jag borrar några stora extra hål på baksidan efter "ryggen" av luftinsuget tro? Jag vill gärna hålla snön och remdammet borta ifrån att sugas in i förgasarna om det går :)
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De va underligt de blockerade luften så mycket då är de värdelöst även för ventilation till inluft under huv också.
Jag har kört slp mesh direkt bak på förgasare och de kvävde inget. MEN OBS man kan inte köra slp tyget direkt på förgasare för de slår igen på bara 5-10 mil av tvåtaktsolja som dimmar bakåt på förgasarmaskiner jag även insprutare ska man nog undvika mesh direkt på spjällhus för även de kastar lite oljedimma bakåt genom reedventilerna. Men till inlopp till luftburk bör funka men man får hålla koll så inte oljedimma hittar ända ut dit. Man känner om de slagit igen genom att sätt munnen direkt på filtret och blåsa, notera först hur lätt de går blåsa med nytt filter så man har någ att jämföra med.
Annat bra filter för att hålla enbart hålla snö borta och till viss del damm är sexualstrumpor som kvinnor har dvs de tunna trumpbyxorna de har för att höja Testosteron hos män 😅
Här nedan är slp tyget de är så bra att de inte ens går att hälla vatten igenom det men flödar skitbra jag märkte ingen förlust helt utan slp tyg eller med på Thundercatten som är på 200hk! Om de nu skulle slå igen av tvåtaktsolja så kan man enkelt tvätta dem med avfettrning.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
De va underligt de blockerade luften så mycket då är de värdelöst även för ventilation till inluft under huv också.
Jag har kört slp mesh direkt bak på förgasare och de kvävde inget. MEN OBS man kan inte köra slp tyget direkt på förgasare för de slår igen på bara 5-10 mil av tvåtaktsolja som dimmar bakåt på förgasarmaskiner jag även insprutare ska man nog undvika mesh direkt på spjällhus för även de kastar lite oljedimma bakåt genom reedventilerna. Men till inlopp till luftburk bör funka men man får hålla koll så inte oljedimma hittar ända ut dit. Man känner om de slagit igen genom att sätt munnen direkt på filtret och blåsa, notera först hur lätt de går blåsa med nytt filter så man har någ att jämföra med.
Annat bra filter för att hålla enbart hålla snö borta och till viss del damm är sexualstrumpor som kvinnor har dvs de tunna trumpbyxorna de har för att höja Testosteron hos män 😅
Här nedan är slp tyget de är så bra att de inte ens går att hälla vatten igenom det men flödar skitbra jag märkte ingen förlust helt utan slp tyg eller med på Thundercatten som är på 200hk! Om de nu skulle slå igen av tvåtaktsolja så kan man enkelt tvätta dem med avfettrning.
Tack för svar. Ja dessa Phazers är ganska känslig när det gäller luft och bränsletillförsel. Även fast jag inte vill så skall jag nog ändå testa borra något extra hål. Kan jag förhindra att snö yrar in så är det värt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om du borrar så drar den in remdamm och snö så kör helöre sexualstrrumpa för de slår inte igen av olja.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Nu verkar den gå bra med strumpan på. Fick dock borra många hål för det och testa mig fram. En motor som får lite för lite med luft kan väl inte skada sig, det enda är väl att de går sämre och sputtrar en aning?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok du borrade på de viset de funkar såklart bra. De enda som händer med kvävt insug på förgasarmaskiner är att de går surt och drar mer soppa samt sämre effekt. Den kan sura sönder vtändstift också.
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Ok du borrade på de viset de funkar såklart bra. De enda som händer med kvävt insug på förgasarmaskiner är att de går surt och drar mer soppa samt sämre effekt. Den kan sura sönder vtändstift också.
Ok, då ska jag testa köra såhär ett tag och se hur det funkar. Annars får jag väl borra lite till helt enkelt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det är skillnad på meshtyg och meshtyg, jag köpte det på löpmeter av en privat för en massa år sedan som inte alls var i närheten av lika bra som tex slp och andra dyra fabrikat, gällande genomsläpplighet av luft.
Och bästa är såklart att suga luft ovanför huven, istället för inuti
 
Reactions: dieselbrum

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok, då ska jag testa köra såhär ett tag och se hur det funkar. Annars får jag väl borra lite till helt enkelt.
Jag skulle inte kört de meshtyget för om de inte släpte igenom npg med luft utan extra borrhål så är de för tätt även med borrhål. Med Slp tyget hade de gått köra utan extra hål och även dastrumpor.
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Det är skillnad på meshtyg och meshtyg, jag köpte det på löpmeter av en privat för en massa år sedan som inte alls var i närheten av lika bra som tex slp och andra dyra fabrikat, gällande genomsläpplighet av luft.
Och bästa är såklart att suga luft ovanför huven, istället för inuti
Jag skulle inte kört de meshtyget för om de inte släpte igenom npg med luft utan extra borrhål så är de för tätt även med borrhål. Med Slp tyget hade de gått köra utan extra hål och även dastrumpor.
Då gör jag en ny strumpa av SLP tyg nån gång framöver. Då lär jag väl behöva hitta nytt plaströr åt insuget å. Det meshtyg jag har nu köpte jag ifrån RP Glasfiber för några år sedan. Tack för svaren :)