Hur får jag bort variator och byter packboxar på Spirit 500?

Pusse

Medlem
22 jan 2010
16
0
1
Jag söker lite visdom och vägledning från någon erfaren Spirit-fantast.

Det börjar vädra snö ute och känns som hög tid att sparka igång min gamla Cheetah touring innan säsongen passerar. Har precis strippat motorn. Endast vevhus och variator sitter ihop. Variatorn sitter så in i helv... Får inte bort den trots avdragare. Några tips? Värma?

Sen till huvudfrågan: Hur byter jag packboxarna på variator- resp. svänghjulssidan? Går det att få bort packningarna och montera nya utan att dela vevhuset? Eller måste jag bita i det sura äpplet och skaffa momentnyckel och ta isär vevhuset?
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
utafall att du inte lfått lös variatorn än så kan du fylla hålet i variatorn med vatten, sedan ta en bult som passar/avdragaren och dra på gängtejp. Sedan drar du åt bulten med en mutterdragare och se till så att det inte läker ut vatten i gängorna. Det kommer bildas ett tryck som trycker lös variatorn från veven..
Om variatorn sitter riktigt hårt kan du låta den stå under natten (nu när det börjar vara minus) så att vattnet fryser. Då kommer den garanterat att släppa!
 

Pusse

Medlem
22 jan 2010
16
0
1
Tack för tipset. Jag gav dock upp och lämnade in den strippade motorn till en artic-handlare som tog drog av variatorn, borrade ur pckboxarna och klämde dit de nya som jag bifogat. Nästan 2000 spänn för det lilla kalaset. Känns som en rejäl blåsning.

Plockade ihop motorn ikväll, men fortfarande samma jävla fel som innan. Den baktänder och hoppar igång nåt enstaka varv ibland, i övrigt stendöd. Jag har gått igenom cylindrar/kolvar tidigare, cdi-boxen är ny, gnistan fin och soppan flödar.

Jag börjar känna mig en smula uppgiven. Skotern startade nån gång innan rivningen, men den gick dåligt och la nästan av trots att jag gav rejält med gas. Därav packboxbytet.

Kan det vara oring/packbox mellan cylindrarna i vevhuset? När jag skulle beställa nya packboxar via skoterdelen.se hävdade dem att "den packningen byter man inte...".