Hur koppla oljepump? - ET 400

Mzt

Medlem
21 feb 2007
18
0
1
Jag tänkte serva oljepumpen på min ET 400 -89, men blev lite fundersam över hur det är kopplat. I nuläget går det en slang in från oljetanken, och två slangar ut som leder till bränsleslangen innan bränelspumpen genom varsin T-koppling. Det låter ju lite märkligt? Har fått uppgifter om att de egentligen ska gå in i två nipplar på insugsröret, men jag har inga sådana nipplar. Det finns däremot tydliga anvisningar om var nipplarna skulle kunna ha suttit, se bild.
insug3.jpg

Har även hittat denna sprängskiss som visar en nippel på insugsröret. oilpump.gif

Hur är detta möjligt? Borde jag låta slangarna sitta där de sitter eller ska jag borra upp och sätta par nipplar på insugsröret istället?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Verkar arrangemanget med T-stycken på bränsleslangen vara hemgjort eller fabriksgjort?
Vad står i verkstadshandböcker och sprängskisser för årsmodellerna närmast före och efter?
 

Mzt

Medlem
21 feb 2007
18
0
1
Det ser hemgjort ut men efter att ha grävt långt bak i minnet kom jag ihåg att det faktiskt är jag själv som har monterat dit dem efter att orginalkopplingen gått sönder. Men det är precis som det ska, för jag har hittat en mycket bättre sprängskiss (kategoriserad under "Air Cleaner", jovisst):
air-clear_resized.gif
(URL)

Här ser man att oljeslangarna kopplas in med dubbel T-koppling (nr 23) innan bränslepumpen, men också hur den alternativt kan kopplas in med nipplar på insugsröret! Varför ha två olika lösningar för samma förgasare och motor?!

Har läst mig till att med separat oljeblandning så brukar oljan sprutas in efter förgasaren eftersom den inte designats för den ökade viskositet det innebär att köra på oljemix. Dessutom ska ju smörjningen öka med gaspådraget, och om den matas in i bränsleslangen blir det ju en eftersläpning i smörjningen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det känns som en nödlösning, det där med oljeinkopplingen på bränsleslangen. Kan det tänkas att separatsmörjning via insugningsröret visade sig ställa till med något problem på just den där motorn, och att man flyttade oljeinmatningen till bränsleslangen som en snabbfix för att inte behöva stoppa produktionen?

Kanske någon Yamaha-manualnörd känner till något servicemeddelande om saken?
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

På min Viking II från 1996 sitter också oljeinjectionen T;ade på bränsleslangen. Verkar vara orginal!