Hur luftar man kylsystemet lättast

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena! Jag undrar hur man lättast luftar kylsystemet...jag tänkte mest på om det finns något trick att få ut luften bak i kylarna/slangarna?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Ta en 1m lång slang som är så grov att du kan tränga ner den i påfyllningshålet så det blir tätt, i andra änden på slangen trycker du i en passande stor tratt eller en PET flaska som du skurit botten av, sedan är det bara att fylla kylvätska ända upp i tratten.
Håll tratten högt rakt upp och starta skotern och se till att motorn blir så varm att termostaten öppnar om du har någon, fyll på eftersom så du hela tiden har vätska i tratten.När motorn är varm,termostaten öppnat och det slutat bubbla i tratten så är det klart och luft fritt.
Detta funkar mycket bättre än att hissa upp den fram eller ställa den uppför en driva eller så, före du startar motorn kan du även lossa lite på slangen som går in i termostathuset så luften kan komma ut där då fyller du kylarna bakvägen utan att termostaten måste öppna men dra åt slangen igen innan du startar.

//Henke

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Vilket supernajs trick! Jag tänkte det där med köra upp skotern i en driva kändes lite jobbigt när det inte finns så feta drivor just nu :D Men det där ska prova..är det någon termostat på en indy 650?