Hur mätar men en stator,tändspole,cdi?

19 nov 2009
32
0
1
skellefteå
Hej har ett litet problem skulle villa veta hur man mäter upp en stator,tändspole,cdi
är det något som vet villka värden man ska ha på sakerna så skriv till mig snälla..
någon som kanska har ett elschema på en skidoo formula plus 90
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ta kontakt med SEM i Åmål/Dalsland dom är experter på tändsystem bygger bla till Husaberg, Huskvarna och en hel del bilar.
Dom ger dig expert tips och ja tror du kan skicka grejerna dit och dom mäter upp allt åt dig.
Lycka till.
 
N

N_w

man kan inte mäta en cdi-box har jag för mig.. tändspole / stator går utmärkt har beskrivning på tändspole men orkar inte skriva stator nu:p

Tändspole, kontrollera motståndet från primär och sekundär lindningar. Gör detta när spolen är varm, och igen när det är kallt. Också mäta från fall till varje anslutning.
Den primära lindningen bör ha en mycket låg resistans, vanligtvis från några tiondelar av en ohm till några ohm. Sekundära lindningar har en högre motstånd, vanligen i 10.000 till 13.000 ohm sortiment. För att få de faktiska siffrorna för en viss spole, kolla tillverkarens specifikationer. Men som en tumregel, primära lindningen variera från ett par tiondelar av en ohm till några ohm, och sekundärlindningen kan vara 10 ohm eller mer.
Lättast är att be någon vänlig själ på en verkstad mäta den åt dig det brukar inte kosta många kronor:)