HUr ofta ska jag byta kolv??

chrille124

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
40
hedemora sverige
hej på er alla som har pejl på läget har suttit och kikat lite här på forumet och läst och grejja och många snackar om att man ska byta kolv i skotern efter ett tag köpte mig en zl 500 nu i höstas och har väl egentligen inte åkt många meter med den än eftersom inte snön kommit.
då till frågan den har gått 470 mil börjar det bli dags då lr när är det lämpligt att byta den?? tacksam för svar/mvh Christian

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Hej!

Det var inte många punkter i dina meningar :) Köp en kompmätare, det är enklaste sättet att hålla se hur motorn mår..

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Ingen garanti att kolven mår bra bara för att kompet ligger inom riktvärdena. Materialet utmattas ju med tiden.

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Helt rätt ca18det! hade perfekt komp i min 670 men då jag kickade in genom utblåset såg man en spricka hela vägen från botten av kolven till kolvringen!

Men kan dock inte TRO att du måste byta kolv efter bara 470mil på en 500...men säker på hur länge en kolv räcker kan man ju aldrig vara, beror ju på så många faktorer!
Men är du osäker kolla komp och titta in genom utblåset iaf! då får du en bättre bild av hur dom mår!

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Kolvbyte

Har läst att Black Magic rekomenderar kolvbyte en gång per vinter eller
max 500 mil på Artic. Har en kompis med en Thunder 1000 han byter varje
500 mil och då är de mätbart slitna. Har nu gått 1600 mil utan bekymmer.
På en nicasil cylinder blir ett kolvhaveri mycket kostsamt.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Med tanke på "mätarskruvningsfrekvensen" på många skotrar är det svårt att veta när det igenligen är dax att byta.

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Tjena, Har en zr 600 -00 som gått lite över 700 mil och nog är det väll dags för ett kolvbyte?. Vad finns det för andra saker man kan kolla på/göra när den gått så pass mycket?

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
du behöver inte byta kolv så läng skotern går som den ska men att byta kolv är rekomenderat för man vet aldrig när den kan ge sig och då skär ju din motor dom rekomenderade att man skulle byta kolvar på black magic för den hadde så stora på frestationer på motorn men du kan ju kolla om det är hål i kolven eller köp eller låna en kompmätare som du ser så har zTeve en kolv med perfekt komp och ändå en sproka i kolven som kan gö stor skada om du pressar motorn för mycket så jag rekomenderar att byta var 500 mil om inte mindre för det blir nalta dyrt om motorn skär och du får borra och hona cylarna och nya kolvar kåstar ju inte så mycket och sen blir skotern mycket rappare med nya kolvar när dom är inkörda

ps.. en 440 ska man byta kolvar efter varje sesong eller varannan för dom nöts mer än större motorer för den lilla motorn och den påfrestationen som man har på 440 motorerna :)