Hur rengör ni era variatorskivor?

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nog för att det finns lite trådar om detta, låt höra igen kanske det finns nya tips och erfarenheter angående detta?

Har läst och googlat runt framför allt på de amerikanska forumen, där verkar "Scotch-Brite" slipsvamparna och endast hett vatten vara det som rekommenderas.

Bromsrengöring, t-röd, aceton, våtslippapper vet jag att folk använder, dock ska det inte vara så bra tydligen.

Vad säger ni skoterfolket, hur rengör ni era variatorskivor för att minska remsliret och spara på remmen?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Thinner. För att ta bort fett från skivorna. Scotch-brite eller 240 smärgelduk om det behövs.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Själv har jag alltid använt bromsrengöring och en ren trasa. Tycker dock inte det fungerat vidare mot gummiresterna som kan bli på skivorna, ett jävla gnuggande men alla gummirester går ändå inte bort.

Nu när jag tog isär variatorn gick jag in i diskhon och gjorde ren skivorna med svinto (fin stålull med tvål) och sköljde med mycket varmt vatten och snacka om att skivorna blev fin. Någon fler som använt svinto till variatorskivorna?

Svinto bör dock inte användas när variatorerna sitter på skotern då tvålen kan leta sig in variatorerna och kan vara svår att skölja bort.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Gjorde det här igår, med bromsreng. Varken jag eller maskin mådde särskilt dåligt av det. Dom är ju tydligen smorda med något från fabrik.. Vette fan vad.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Själv har jag alltid använt bromsrengöring och en ren trasa. Tycker dock inte det fungerat vidare mot gummiresterna som kan bli på skivorna, ett jävla gnuggande men alla gummirester går ändå inte bort.

Nu när jag tog isär variatorn gick jag in i diskhon och gjorde ren skivorna med svinto (fin stålull med tvål) och sköljde med mycket varmt vatten och snacka om att skivorna blev fin. Någon fler som använt svinto till variatorskivorna?

Svinto bör dock inte användas när variatorerna sitter på skotern då tvålen kan leta sig in variatorerna och kan vara svår att skölja bort.

Bromsrengöring har jag kört med varje gång på mina och det är inte direkt svårt att få bort resterna av gummi som kan bli. Det handlar väl kanske lite om vad det är för bromsrengöring med..

Behöver inte gnugga speciellt mkt och det blir rent o snyggt..

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.865
110
63
Skellefteå
"Scotch-Brite" slipsvamparna och endast hett vatten med lite diskmedel i kör jag med, funkar klockrent!
Är noga med att snabbt torka av skivorna så inte vattnet (skummet) letar sig in i variatorerna.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Någon som vet vilka som brukar sälja dessa "scotch-brite" slipsvampar? Finns det olika grovlek på dessa eller finns det bara en sort?

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
På min sekundär så var det mycket rem kvar på skivorna som varken gick bort med thinner eller bromsrengöring, tog wd 40 och en trasa funka klockrent sen var de bara att tvätta bort den feta ytan med bromsrengöring.

tompab

Medlem
5 jan 2011
22
0
1
Jämtland
Jag hade fått ganska mycket gummi fastbränt i primären varken tröd eller thinner, prövade med rakblad och de gick som en dans.