Hur ställer man tomgång på 600SDI

ecr88

Medlem
14 jan 2010
14
0
1
Östersund
Jag har bytt packboxar på vev och nya kolvar och nya insuggsgummin på min ski doo SDI 600 2004:a men idag när jag starta upp den för första gången så har jag en tomgång som ligger på 3000, är det möjligt att ställa tomgång på dessa, eller har jag nått annat fel. nu har jag kört kanske 2min totalt sen renovering.

Behöver tips snabbt så ber om ursäkt om jag startat en ny tråd i ev samma ämne.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Du kan justera en aning, justerar du för mycket så påverkar det TPS:n på något sätt som jag inte satt mig in i men att justera för kallt och torrt väder nu och sedan när det är varmare I Mars-April är inga problem dvs ca +/- 400 rpm (har någon tech invändningar så ropa högt nu)

Mitt mellan förgasarhalsarna sitter en skruv vilken påverkar bägge, testa lite i taget för tar du för mycket åt något håll kan maskinen bli svårstartad, tror att ca ¼ dels varv ger +/- 2-300 rpm.

Men som sagt, normalförfarande är att justera tomgången och därefter TPS:en, själv brukar jag serva hos ÅF i början februari och justerar han TPS då så är det inga problem resten av säsongen utan det är nu i ”kallvädre” man får justera en aning, framförallt så han inte stannar eller man behöver gasa till när man startar så datorn får sköta varmkörningen ostört de 2-3 minuter det tar.

Lycka till
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men kolla först så att du fått den tät.. drar den tjuvluft så är det bättre du fixar det än justerar tomgången.

Spraya startgas runt packboxen och insugningsgummina och uteslut det först.
 

ecr88

Medlem
14 jan 2010
14
0
1
Östersund
Startgas har jag provat men de reagerade den inte på så den är antagligen tät,
Men jag rörde skruven som Lynxfun tipsa om och den gjorde att jag fick ner tomgången till drygt 1200
är det därikring det brukar ligga eller?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
1600-1800 varv ska den ligga på. Men direkt när du startat den ska tomgången ligga på ca 2500 i nån minut. Olika länge beroende på hur kallt det är, är nämligen ett kallstartprogram. Kör du iväg innan tomgången sjunkit till det normala skjuter du oftast ett stift.

Egentligen ska man inte alls röra den där skruven, tomgången ska ställas in via datorprogrammet så TPS'en och allt annat hänger med.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Egentligen ska man inte alls röra den där skruven, tomgången ska ställas in via datorprogrammet så TPS'en och allt annat hänger med.
Helt rätt då TPS justeras via datorn och det är ju lämpligt med en sån service/inställening efter den renovering som "ecr88" gjort.

Finns en hel massa racetips runt detta med TPS och mäta motstånd hit och dit för att justera men det är ju för en annan typ av körning än gemene man.

Precis som du säger och som många fler skulle följa är detta med varmkörning, låt alltid maskinen varmköra själv efter datorprogrammet så behöver man inte byta stift.

Men som sagt, som folk gör med SDI så gynnar de ju stiftfabrikanterna
 

ecr88

Medlem
14 jan 2010
14
0
1
Östersund
OK , jag hade den under varmkörning i ca4-5min och upp start var i ett varmgarage, men tomgången jag hade låg ändå konstant kvar på 3000
Men som ni säger kanske jag borde ställa upp den något från 1200-1300 till kanske 2000 och låta den köras in riktig innan jag bryr mig någe mer om det där. Hur låter de ??
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
OK , jag hade den under varmkörning i ca4-5min och upp start var i ett varmgarage, men tomgången jag hade låg ändå konstant kvar på 3000
Men som ni säger kanske jag borde ställa upp den något från 1200-1300 till kanske 2000 och låta den köras in riktig innan jag bryr mig någe mer om det där. Hur låter de ??
Med det du gjort låter det vettigt, lägg den på 1 700-2 000 (så det låter okej) och kör in grejorna med ett öga på stiften då och då.
Du ställer också upp oljepumpen ett eller 2 snäpp ? .
Kör in den och serva sedan, helst på verkstad med TPS koll/justering om du har någon bra på vettigt avstånd då får man ju kvitto på att allt blir ok o de kostar ju inte mer än en 1 000 lapp ca .

Hur länge du kör in är en smaksak, själv har jag alltid tyckt att Rotaxarna behövt ca 75-100 mil innan det känns att de "lossnar" men det är ju på nya maskiner där alla lager överallt är med och bromsar lite.
 

ecr88

Medlem
14 jan 2010
14
0
1
Östersund
Ja det får bli så, olje pumpen har jag inte ställt upp, utan lufta ordenligt och vid första uppstart så drog jag pumpens arm på fullt en kort stund.
Sen blev jag rekommenderad att köra med en skvätt olja ca 2% i tanken så detta är gjort.

Vet någon om lynx andvänder sig av samma "program" eller vad det är när dom kopplar upp sig mot skotern, Varför jag frågar är för att jag har ett bättre förtroende för lynx åtf än skidoo åtf här i byn.