hur stor matta???

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
har köpt en tnt -08 som det sitter en 32 matta på men funderar att gå upp till 38 alt 44 matta, men hur stor matta kan jag ha utan att dreva ner eller ha v-kitt?? funderar mest på en 38 matta men går det med en 44a så tar jag ju gärna o sätter på en sådan.. hur har ni andra gjort??
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
har köpt en tnt -08 som det sitter en 32 matta på men funderar att gå upp till 38 alt 44 matta, men hur stor matta kan jag ha utan att dreva ner eller ha v-kitt?? funderar mest på en 38 matta men går det med en 44a så tar jag ju gärna o sätter på en sådan.. hur har ni andra gjort??

Den är för högt drevad orginal... så mitt tips är att byta det lilla drevet till två kugg mindre sen köpa en 44mm matta, kedjan funkar bra om du bara drevar ner två kugg på det lilla drevet.

38 + orginal drevning funkar nog inte så bra... skotern blir nog lite trött.

Lilla drevet kostar inte så mycket häller... och du måste ändå upp med kedjehuset när du ska byta matta.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
38a skulle jag säga att är max du ska sätta på om du inte ska dreva nå..
44as blir nog för tungt utan drevning.
Jag lovar dig att du märker ingen skillnad på 6 mm

Vill man dreva ner så fine! Men man måste inte....
 

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
det är grym skillnad på 38 och 44 kan jag säga med säkerhet. känner en med 44 på sin tnt han har då inte drevat ner den och den funkar fint
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
värst vad det är blandade meningar!
men du kan ju sätta dit en 44:ans matta och pröva utan drevning! tycker du sen att det behövs dreva ner så är det bara att öppnä växellådan igen.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
desa maskiner e ju för högt drevad original! när dem monterar på 44 matta på en xp 800 så drevar dem ner dem ungefär 8 kugg!! hörs mycket men de blir helrätt!!
så jag skulle montera på en 44 matta sen dreva ner 4 kugg åtminstonde!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag vet att det är stor skillnad mellan en 38:a och en 44:a när det gäller framkomlighet. Däremot så MÅSTE man inte dreva ner skotern bara för att man byter till mer kammar.

Många som tycker att man måste hit och måste dit .....

Byter man till en 44:a så kan man göra det utan att dreva ner. Vill man ha en rappare maskin i botten och mindre remslitage då drevar man ner.