hybridmotor till skoter

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
I dessa tider när allting ska va så bränslesnålt och miljövänligt som möjligt är de väl lite konstigt att ingen riktig "miljöskoter" har kommit än. En snöskoter med hybridmotor borde väl inte va helt omöjligt? Man skulle ju spara bra mycket bränsle, elmotor på leden, å så far man ut i lössnön och laddar upp den lite. Är det nån som håller med på?
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
det är väl bättre att serietillverka etanol motorer till skotrar om man ska vara "miljövänlig"
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Tanken har faktiskt slagit mig... Med en elmotor så kan man ju helt skrota variatorn.

Om man har en liten 4-taktmotor, som går på optimalt varv för att ladda ett batteri och sedan en borstlös elmotor som driver mattan.

Som bonus får skotern elstart å back :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
den skoter skulle isf kostat sin peng! fast de va inte dum idé måste jag hålla med om!
Det tror jag inte, för ca 10k så skulle man nog utan problem kunna konstruera en sådan motor.

Litet elverk för 3000:-, en lämplig motor från ebay för 2000:-, två eller tre batterier och lite elektronik.
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
det är väl bättre att serietillverka etanol motorer till skotrar om man ska vara "miljövänlig"
men det är ju inte bara miljövänlig skoter som är tanken utan bränslesnål, även om bensin är billig nu så lär den inte bli det i framtiden. och det där med vikten lär knappast vara en omöjlig sak att lösa med dagens maskiner som bara blir lättare å lättare. en bensinmotor och en elmotor kant i kant så en mycket enkel växellåda till primären som skiftar mellan dom två motorerna
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
men det är ju inte bara miljövänlig skoter som är tanken utan bränslesnål, även om bensin är billig nu så lär den inte bli det i framtiden. och det där med vikten lär knappast vara en omöjlig sak att lösa med dagens maskiner som bara blir lättare å lättare. en bensinmotor och en elmotor kant i kant så en mycket enkel växellåda till primären som skiftar mellan dom två motorerna
Varför skifta mellan???
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
men man vill ju kunnna köra med bensinarn också, som på hybridbilar. batteriet laddas upp då man kör med bensinmotorn så kör man mä elmotorn på led typ, när man inte behöver alla hästar
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Hybridbilar idag går inte någon längre sträcka på el och dessutom väger batteriet en hel del. Drivelektronik som är effektiv kostar också en hel del pengar.
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
jo det skulle väl kosta svinmycke å köpa en ny sån skoter men tror du inte att som med alla nya dyra prylar så kommer dom bara att konkurera ner varandras priser.
så självklart måste det väl finslipas en hel del för å få till lagoma vikter å elektronik m.m
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
men man vill ju kunnna köra med bensinarn också, som på hybridbilar. batteriet laddas upp då man kör med bensinmotorn så kör man mä elmotorn på led typ, när man inte behöver alla hästar
Men det är en dum konstruktion.. Du vill alltid köra på elmotorn, förbränningsmotorns uppgift är att ladda batteriet och förse elmotorn med ström. Då kan du alltid köra förbränninsmotorn på optimalt varv med maximalt effektuttag.
 

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
McGill University har utvecklat en eldriven skoter, såg en "shoot-out" på någon Discoverykanal mellan denna och en RX1 eller liknande, effektmässigt i tävlingarna hade den ju såklart igen chans men den gick ändå bra. Nackdelen är väl att få någon räckvidd med eldrift, därför är nog en hybrid med bränslemotor att föredra :)

http://electricsnowmobile.mcgill.ca/English/index.htm

Eldrivna motorcyklar kan ju bevisligen gå rätt bra på en kortare sträcka, här är en film med Killacycle, en MC bestyckad med A123 celler:

http://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
men det är ju inte bara miljövänlig skoter som är tanken utan bränslesnål, även om bensin är billig nu så lär den inte bli det i framtiden.

Men företagen som gör skoterana håller ju på att göra skotrarna mer och mer bränslesnålare, för all miljöhokuspokus skull. och det är ju jättebra.
Tex bombardier/rotax med deras E-Tec ,och om de bara skulle lägga alla resurser på att utveckla en extremt bränslesnål motor så tror jag att det inte är något större problem.

Och när bensinen blir så dyr att man inte kan tanka längre så finns det ju redan etanol som går att köra i nästan vilken bensinmotor som helst.+att snart så kommer vätet att slå genom.
Jag såg någonstans hur dom hade en polaris iq som drevs på väte, och vätet är jättelätt att framställa till och med lättare än etanolen.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
http://www.zeromotorcycles.com/

Cross som går på el, värkar ganska okej faktiskt dock ful som stryk men ändå inte :)
Med tanke på vad dom fått ned för effekt i en cross, tänk vad man då kan få till en skoter där du har massvis med plats för batterier och en lite större motor. Synd bara att batterier idag är tunga, alldeles för tunga, säger som min lärare sa. -Den som uppfinner ett batteri som är litet och lätt men har samma kapacitet eller mer som en vanligt bilbatteri kommer bli en av världens rikaste människor.




http://www.quantya.us/index.php?page=home

Sen finns ju detta alternativet, lite snyggare och värkar gå ruskigt bra, kolla filmen där den hänger på supermotardena.







Nu vart det ju kanske lite ot här.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Först och främst.
Om vi endast har batterier som energikälla som uppfyller de viktigaste kraven för skoteråkning så kan man spetta i 4.4min med dagens främsta batteriteknologi.