Imma... Hittar inte hem, ser inget.

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Någon som känner igen problemet med imma på glasögonen vid kall väderlek ? Jag menar alltså på glasögon som används pga dålig syn.
Har provat med olika typer av hjälmar och använder nu en HJC med dubbelvisir. Funkar bra ned till -5° så länge det inte snöar eller sprutar puder, men sen.......
Får stanna var 50 meter och torka brillorna för att överhuvudtaget hitta hem.
Har provat med imskyddsvätska, funkar EJ.

Har någon där ute erfarenhet av detta och har kommit på en bra lösning ??


 

smurfen

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
glasögon...

tjena!!
jag tycker du ska prova att köpa en crosshjälm och sen kan du köpa speciella scott-brillor som passar för såna som har glasögon, det funkar nog bättre...

 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
ja jamensan

Kör med cross hjälm och scott brillor dom är dock dyra kring 500:- men det är det värt för jag har aldirg lyckats att få dem att imma
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Bombardier-hjälm

Jag har haft sammma problem tills i julas när jag fick en bombardier-hjälm.
Den har en mask som sitter över mun och näsa och gör att utandningsluften blåses ut på sidorna av hjälmen.
Tack vare det så immar det aldrig.
Det kan däremot bli ganska blött i masken men det är det värt.
Som en bonus så öppnar man hela framsidan vilket gör att man slipper problemet med att ta av sig glasögonen varje gång hjälmen ska av eller på.

Förudmjukelsen att åka omkring med en bombardier-hjälm får man väl ta, för jag har inte sett någon annan likadan hjälm.
Men det är möjligt att det finns, skaffa bara en med mask för det är ju den som tar bort den fuktiga utandningsluften från ögonen.
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Känner igen problemet...

Vet inte hur många gånger jag kört "halvblind" en bit efter ett stopp innan imman farit bort.. Inte bra...

1. Crosshjälm och scottbriller..

2. LINSER!!!!! Finns inget bättre!! Rekommenderas varmt!! Är värt varenda krona!
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Mmm...

Visst kan man göra det... Om man vill bli tårögd och inte se hndraprocentigt... Brukar kännas lite jävligt efter en snabb tajt led...

 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Ingen imma, hittar hem, ser allt

Jojomensan, nu har man investerat i SVIN dyra Scott brillor å crosshjälm.
Funkar helt perfekt.

Tack för råden.

Mvh. Daniel
 

radius

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
köp

köp en jt spectras flex seven paintball mask och sen så köpet du jt gogglefan alltså en fläkt som färst ovanpå brillerna som man slår på vid behov....det hjälper men priset mask fläkt blir 1399:-

 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
ToothPaste

Har testat att gnugga rent visiret med tandkräm(hör o häpna)o det funkade faktiskt,inte fullt 100% men det blir åtminstone inte dimma nå mer...nu blir det bara vattendroppar...så man blir lite isig..men va f**...jag ser ju iaf!