hej jag har fått en förfrågan om jag vill importera en skoter!
jag undrar vad som måste göras för att registrera in den och vad det kostar.
lätt eller svårt ?
och om det är värt det ?
Dels ska du få den svenske importören att utfärda intyg, sedan måste du göra bullemätning osv. I slutänden så tjänar man inte speciellt många kronor på det och det kan ta tid.
Så här är det att en kompis till familjen är där nere och ska hämta saker till sig själv.. och då kanske han skulle få med en skoter till mig. det är gansak precis halva priset. jag har även haft kontakt med bilprovningen som har hand om det där och får man med pappren på att skotern är tagen i bruk efter 1a jan 2001 så borde man få med papper på att den är CE märkt och godkänd då skulle de inte vara några problem och man behöver inte göra något bullertest men det kostar ca: 2000kr att registrera in den men om allt går rätt så är de ju inga pengar att prata om ?
Sen är det ytterligare en sak, och det är stötdämpare. Sverige kör ofta med en hårdare fjädersättning en andra länder, men det hela är beroende vilket land du tänker importera ifrån:
I usa kör dom med en softare inställning än i norden och det har nog med att göra med mer snö och bättre preppade leder än här hemma så är inte lederna som salsgolv blir det ett j***a liv på skoteråkarna förmodar jag.