Indraget körkort taget före 2000 = inget tillstånd för skoter

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hade en diskussion i lördags med en svåger om förarbevis på snöskoter, vi har båda tagit b-kort före 2000-01-01, så vi har fått tillstånd via våra körkort.

Vi har även båda haft körkortet indraget 2 månader för fortkörning. (bil)

Vilket enligt honom innebär att våra skotertillstånd dragits in. Först trodde jag honom inte, men beslöt mig för att dubbelkolla själv.

Ringde först Länsstyrelsen, vilka sa att det min svåger sagt stämde, men de kunde själv inte se några restriktioner på mina persondata, bara vad jag hade för körkort och att jag tog det -94.
Dock så var detta ett ärende för transportstyrelsen, så jag ringde dom också.

Där kunde de se att jag haft mitt körkort indraget 2 månader och därför inte fick köra skoter. (Något jag inte vetat om själv och kört ändå)

MEN!

Jag fick också veta att det kommer en lagändring i oktober som innebär att vi som tack vare indraget körkort blivit av med "rätten" att köra skoter får tillbaka tillståndet efter oktober. Vi slipper ta förarbeviset en extra gång, det återkommer helt enkelt för oss.

Hittar inget om detta på transportstyrelsens hemsida, men är dålig på att leta information.
Vore kul att hitta information om denna lagändring.

Tänkte bara att jag skulle dela med mig av dessa nyheter, som iaf för min del är goda nyheter.

(Säkert fler i samma sits hehe)

//Dennis
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jo jag sitter i samma sist, Tog körkort före 2000(1991) men har haft det indraget 2004.
Dock har jag även traktorkort och har kört vidare på det.
Nu har mitt traktorkort kommit bort så ja ringde till länstyrelsen å ville ha ett nytt, Fick då fem i fyra en fredag prata med en stressad mäniska/dam som sa att mitt traktor kort inte gällde längre då jag tagit körkort. Och att behörigheten för snöskoter även den var borta. Sen var det slut på det samtalet tycke hon...

Så om det du nu skriver blir jag glad då jag inte tagit något förarbevis ännu.
Kanske blir det till vintern för att få ner försäkringspremien ytterligare.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo, jag blev jäkligt glad, det är ganska lätt att få kortet indraget en liten stund, det krävdes inte mycket alls, polisen som tog mitt vad tom en gammal polare till morsan hehe.

Sitter och forskar på transportstyrelsens sida, men hittar inget.

Tycker det borde stå någonstans när handläggarna där vet om det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men dom har gjort någon förändring som träder i kraft nu i oktober. Så det kan mkt väl stämma att förarbeviset kommer i brevlådan till alla som har rätt till det.

tror även att man kan tappa förarbeviset efter 1 okt.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Detta låter som riktigt bra nyheter då jag anmält mig på en kurs som ska börja idag

Ska prova ringa länsstyrelsen och transportstyrelsen för att vara 100%
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Lite om nya reglerna

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/forarbevis-terrangskoter/Nya-regler-den-1-oktober-2009/

Ringde både länsstyrelsen transportstyrelsen och snofed..hehe.. och kan bekräfta att du har helt rätt alla som tagit körkort före 00 och sedan haft det återkallat får köra utan förarbevis

Äntligen kommer det en vettig ändring i skoterfrågor, det var på tiden

Får tacka så mycket dhenniz skulle själv börja kursen idag faktiskt så du har sparat mig 1225kr plus en massa mental plåga
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Kul att vara till hjälp =D

Känns i alla fall jäkligt skönt att spara in de pengarna, det blir ju ett par mil på skotern för den slanten =D
 

Red

Medlem
30 aug 2009
24
0
1
Umeå
Då kommer man alltså ha 2 chanser innan man inte får köra skoter. :) Då jag har både förarbevis och körkort taget före 2000, visserligen det också utlånat till polisen 8 månader. Eller kommer dom ta både förarbevis och körkort av mig om jag skulle köra 101 km/h på skoterled, tro?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
En detalj jag glömde reda ut var om man nu skulle tappa bilkörkortet igen om man bara tappar skoterkortet under samma period eller om det finns någon konstig regel som säger att man tappar skoterkortet helt igen

Och om man tappar bilkortet helt antar jag att man tappar skoterkortet helt, men vad händer med skoterkortet om man har tagit det separat nu när dom nya reglerna säger att man kan tappa det
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
skulle tro att skoterbehörigheten hänger med kortet tillbaka om det blir indraget efter att lagändringen trätt i kraft.

Sen tror jag de vill få till detta för att kunna dra b-kortet vid skoterbus, så man ska känna att man riskerar mer om man inte sköter sig.

men det är vad jag tror och inget jag vet.

//Dennis
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
När jag tog mitt förarbevis 2007 så sa handledaren/körskolelärare att jag ALDRIG kunde bli av med mitt förarbevis, utan att de var personligt och inte kunde få de indraget. Jag vart lite fundersam :hmmmm:

Han sa att man bara kunde få böter, men om man hade körkort för bil så vart man av med de å inte förarbeviset, om man gjort regelbrott på skotern.. Hum :hmmmm:
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
När jag tog mitt förarbevis 2007 så sa handledaren/körskolelärare att jag ALDRIG kunde bli av med mitt förarbevis, utan att de var personligt och inte kunde få de indraget. Jag vart lite fundersam :hmmmm:

Han sa att man bara kunde få böter, men om man hade körkort för bil så vart man av med de å inte förarbeviset, om man gjort regelbrott på skotern.. Hum :hmmmm:
Dom ändrade väl reglerna i våras?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fick detta från Snofed


Hej Daniel!



Tack för e-posten med dina frågor.



Av dina frågor förstår jag att du inte har ett frivilligt eller ett obligatoriskt förarbevis för terrängskoter. På så sätt blir din förarbehörighet för terränghjuling och snöskoter helt beroende av att du har körkortet i behåll. Blir det indraget så får du inte heller köra snöskoter under den tiden som återkallelsen gäller.



Nytt från 1 oktober är att när du får körkortet åter får du tillbaka samtliga ingående behörigheter, inklusive terrängskoter, dvs. den gamla benämningen som innefattar både snöskoter och terrängskoterregistrerad fyrhjuling. Från och med 1 oktober slås fordonen isär och nya fordon registreras som snöskoter eller terränghjuling.



Nytt från 1 oktober är också att man under tiden som körkort är indraget inte kommer att kunna ansöka om nya förarbehörigheter. Den som har en pågående spärrtid kommer alltså inte att kunna få ett förarbevis utfärdat förrän man fått körkortet åter.



Från 1 oktober kommer förarbeviset också att vara återkallelsebart men bara som en följd av begångna trafikbrott.



Trots den formella behörigheten för snöskoter som ett körkort utfärdat före år 2000 ger så väljer många skoterförare att ta ett förarbevis, helt enkelt för att utbildningen innehåller sådant som gäller snöskoterkörning specifikt och som inte ingår i förarutbildningen för bil, MC etc. Dessutom är det ofta mycket bra för förarbevisutbildningarna om det bland deltagarna finns äldre och mera erfarna skoterförare och inte bara nybörjare.



Vid ytterligare återkallelser av körkortet är det mycket sannolikt att spärrtiden skulle komma att omfatta även snöskoter. Även om du har ett förarbevis. Återkallelser av körkort prövas i Tingsrätten och av den anledningen kan det vara svårt att förutspå ett utslag, särskilt om det gäller körkort som redan tidigare varit föremål för återkallande.





Hoppas detta bringar lite ljus över dina frågeställningar. Ha en bra snöskotervinter!
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
de här med att man får köra epa på EU kortet ?? nån som vet något om de för dom flesta säger att man bara ska skicka in de och få ett nytt även fast man är 15 men tror man måste vänta tills man är 16 för att få skicka in de?? nån som vet exakt ?
 

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Hade lite korrespondans med vv i slutet av augusti.
som följer....


Fråga: Hej.
Jag tog mitt B-körkort 1991 men fick det återkallat 2001 och fick efter ett år tillbaka körkortet.
på det nya kortet står det utfärdandedatum 20010212.kan jag köra snöskoter utan förarbevis då*
gäller 1991 eller 2001 som utfärdande?
Hörde några lösa rykten om att man kunde begära från VV att få sitt ursprungligt utfärdandedatum på körkortet?


SVAR:

Nej du kan inte köra snöskoter, du måste ha ett förarbevis. Det är 2001 som räknas som utfärdandedatum.

Handläggare

Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 88 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon:0771-25 60 70
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tycker det verkar lite som att folk gör det som man kan för att undvika att ta förarbeviset?

Varför inte bara lägga 720 kronor (?)på det så slipper ni oroa er, och ni kommer defenitift inte bli sämre skoterförare av det heller.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
i nya snowmobile s 21, står det följande om detta:

>>K-kort som är utfärdade före 1/1-2000 kommer även fortsättningsvis att ge rätt att framföra både snöskoter och terränghjuling.Denna behörighet kommer också att gälla för körkort som nyutfärdats efter återkallande.<<


För mig så betyder det att om man blivit av med körkortet (återkallat) men får det åter så kommer den gamla behörigheten tillbaka. tolkar jag det helt fel eller är det olika bud här?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag har ringt polisen transportsyrelsen länsstrylsen och snofed alla säger samma sak

Har du tagit körkort före 2000 och olyckligtvis fått det indraget får du köra skoter enligt dom nya reglerna som börjar gälla 1 oktober

Har du tappat körkortet och helt fått ta om det så måste du givetvis ta skoterkort också