Indy 500 sks -90, blandade frågor

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
1. skotern går kanon, men är rädd för att oljepumpen ska lägga av mitt ute i skogen.. är jag bara paranoid eller finns det någon som helst nackdel att koppla ur den och blanda olja i tanken istället?

2. tänkte byta stift på den för det är nog inte gjort på bra länge, (ser förjävliga ut), vad ska det vara för stift?

3. är det normalt att den kommer på höga varv (vid ca 5500-6000rpm) ungefär som en 80cc cross gör?

4. skulle gärna vilja ha lite mer lyse på den..
hur mkt pallar belysningsspolen eller vad det nu heter med?
tänkte på om det går att sätta dit två små diskreta x-traljus paralellt med orginal lyset.

5. sen har jag mer en teoretisk tanke om att sätta dit elstart, vad behöver göras om vi tänker oss att jag har en reservdelsindy med elstart.

OBS! ni som gissar eller tror att ni vet behöver inte svara..
men ni som VET och/eller har provat får mer än gärna svara
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
1. Jag skulle koppla ur oljepumpen, inte för att det kan vara problem med den. Utan för att vara säker på att OM den den säckar ihop så har du blandat i soppan istället.

2. Kan tyvärr inte svara på det, men kolla vad det sitter för stift i nu? Eventuellt köpa likadana.

3. Ja, helt normalt. Beror ju helt på hur den är utväxlad osv, min phazer drar på samma varvtal, börjar ungefär vid 5000rpm.

4. Testa? Har inga uppgifter om det, men det skadar ju inte att prova. Kolla hur många volt du får fram till lampan.

5. Ett startmotordrev, startmotor, batteri, solinoid och lite elkunskap.

Hoppas jag kunde komma med något som gjorde dig klokare. Mvh Jesper :)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
1. precis.. den håller säkert länge till men jag vill inte sitta och oroa mig för HUR länge till :p

2. jag litar aldrig på vad som sitter i, vem vet att förra ägaren satt dit rätt stift?

4. och det kan skada att testa om man belastar för mkt.. nu kanske det inte är någon fara här med det.
någon som vet hur mkt ström den här spolen kan leverera?

5. elkunskaper har jag, jag har bara inte sett på nära håll hur startmotorerna sitter/är konstruerade på skotrar
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Oljepumpen ska hålla skotern ut min har gått 2000 mil nu.
Tändstift NGK BR8ES
Problemet med elstarten är att variatorn måste vara gängad för krans.
resten är bara att skruva dit. Har elstart på min
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej, som det låter i den här och andra trådar så behöver jag inte oroa mig för oljepumpen...

kom på en sak.. vad ska det vara för gnistgap på stiften?
det sitter i B9ES stift nu.. dem var svartsotiga utom just själva sidoelektroderna som var ljusbruna..
det sitter även pipor på skotern.. se bilder här:
http://hem.passagen.se/puffen_83/skoter/

så kanske nån har nåt att säga om mina stift och kanske känner igen vad det är för pipor som sitter där.

bör jag fortfarande köra med BR8ES som rekomenderades tidigare i tråden?
har lite onda tankar om dessa R-stift som inte verkar lira ordentligt med 2taktare och med pipor kanske det behövs ett steg kallare stift?

Edit: nä tills jag fått lite mer kött på benen så kör jag med stiften som satt där, den gick ju bra på dom med...
 
Last edited:

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
man ska helst inte köra med resistordstift på 2taktare. dom har lust att sluta fungera helt plötsligt. prova B8ES, gnistgap 0.64 mm
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Polarn har precis sånna pipor på sin xcr 440, dom ser då lika ut varjefall. Det är PSI Pipor, står Psi på "ljuddämparna" på varje pipa på hans.