indy 500 startar inte...

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag bytte t-arm på skotern igår och idag när jag skulle starta den gick den bara inte.

den får soppa den har fin gnista (har nya stift) och den har komp 8 på högra 7,5 på vänstra

om man tar upp stiften och rengör dom så tänder den till på första rycket med sedan inget mer .

nån som det har varit liknande för eller nån som vet va de kkann vara?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
mm har försökt dragit ur den en ***** massa gånger men de blir inge bättre.
samma med startgas, tänder bara till på första rycket :S
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har fått igång den nu :D:D:D:D
va som du sa att den var riktit sur :p har hållt på sedan jag skrev förra inlägget, nu startade den :D
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
samma nu igen :/

kan den sura sig så jävlit över bara en natt? :S

inte så sugen på att stå och rycka i 4 timmar varje dag...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Var det inte på dom här man vart tvungen att stänga bränslekranen i stort sett när man stannat då de hade några år på nacken, annars surade de ner sig. Sitter väl ett par dränerpluggar också under grenröret om jag kommer ihåg rätt.
 

kalleh1

Medlem
28 feb 2009
20
0
1
Umeå/Arjeplog
jag hade en indy 500 -98, den surade ner sig som fan om den lutade det minsta framåt. enklast är att stänga bränslekranen efter varje körning.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
mm de är soppa kran men man har inte behöva stängt den förut, och tror inte det sitter några dränerpluggar under grenröret men ska kolla de i morrn.
men den har inte varit såhär känslig förut :(

och så såg jag att grenröret har spruckit lite men inte så att det märks förutom att det kommer soppa ur sprickan när man har dragit ett tag.

det var samma i skarven efter grenröret att det inte var riktigt tätt så det kom soppa där oxå.


förra vintern så tvärdog den när jag körde, och då lämnade jag in den på fritids center så dom slog k-sprit i tanken och så startade den.
kan det va lika nu tro?
fast jag har nytt tanklock nu så de läker inte in nå vatten :S
 

kalleh1

Medlem
28 feb 2009
20
0
1
Umeå/Arjeplog
k sprit i tanken betyder väl att det har blivit en isplugg i bränsleslangen eller liknande, då borde den inte sura. när min hade surat ordentligt var det enda som fungerade att ta ut stiften, dra som fan, i med stiften igen och upprepa.. fleera ggr :( men om du är orolig över vatten så töm tanken bara och dit med ny bensin. enkelt :)
 

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
det är förmodlingen nålventilerna i gasarna eller membranen i pumpen som spökar.
Byt dom eller stäng soppakran.
ventiler ca 350 .-/st
membran ca 100.-
 

Fiskaren

Medlem
21 okt 2012
36
0
1
Borlänge
Hej jo det är inte helt ovanligt att oljepumpen inte går som den ska, prova att hälla olja rakt i tanken, på min 500-93 är pumpen kass.