Indy RMK 700 - 98 151"

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Tja! delar med mej av mitt lilla projekt som bleknar gentemot vad andra medlemmar här på forumet presterat! men jag själv uppskattar även dom mindre projekten så här kommer det!

köpte en RMK 700 98a av en vän för ett väldigt bra pris.
tvärr är huven lackad och en ful dyna sitter på.
förresten, är de någon som sett denna dyna förr? enkel dyna som är lika lång som en dubbel ! extra stor puckel bak, praktiskt men extremt fult!

vid inköp


matt och boggie byte på G


Sådär ja, 08as Yamaha boggie samt en Camoplast Challenger 51mm




Tunnel förlängning eller inte?


Led vs Orginal. ska även köpa H4 LED till hel/halv ljus


delar även med mej av ett litet sidoprojekt. en fin 89as sport som ska piffas upp lite :)



Så ser de ut i dagsläget.
Har även monterat V-Force delta reeds samt boost bootle. Fått nys på en MBRP burk. eventuellt kommer även pipa införskaffas.

övriga framtids planer är:
annan dyna/tank. typ xcr?
Styrhöjare/Styre
Tunnelförlängning (?)

sedan kommer de säkert nya ideer efter vägen :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
kul med äldre skotrar.

Dynan påminner om XCR / Storm dynan med "grodhuven". kan ha fel dock (polaris är inte mitt märke).

Dit med edge tank/dyna, och föräng tunneln =)
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
kul med äldre skotrar.

Dynan påminner om XCR / Storm dynan med "grodhuven". kan ha fel dock (polaris är inte mitt märke).

Dit med edge tank/dyna, och föräng tunneln =)
du har helt rätt att den kommer från grod huven :) dock har dom inte så här lång "puckel" bak :)
Edge tank o dyna vore fränt, vill dock inte ha dom röda/blåa sidorna på dynan som edge har :/
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
ja där sa du nåt! hehe, även fast de är skaplig längd på mattan så ser dom itne så överdrivet lång ut! :)
hur är de med drevning på dessa gamla indys? antar att dom har anorlunda drevning gentemot tex en XC?

ska givet vis kolla in din tråd!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
ja där sa du nåt! hehe, även fast de är skaplig längd på mattan så ser dom itne så överdrivet lång ut! :)
hur är de med drevning på dessa gamla indys? antar att dom har anorlunda drevning gentemot tex en XC?

ska givet vis kolla in din tråd!
Jajjamen, RMK 700 -98 har 21/41 medans XC 700 -98 har 24/40. Men en RMK mår bara bättre om man drevar ner den lite och sätter annan fjäder och vikter i primärvariatorn, min gjorde nämligen ca 170 på GPS med orginaldrevningen och 28mm matta :)
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
tunnel förlängning på G!
tänkte eventuellt försöka få tag på en till indy huv. tänkte lacka den och köpa nya dekaler. går de att flytta över mätarhuset mellan huvarna, ifall man får tag på en äldre huv menar jag.

undrar även om de finns någon bra metallic sprayfärg(burk) att lacka dessa plast huvar med?
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
sitter och funderar på vad de är för v-force reeds jag har, köpte dom begangade fast nya av en snubbe, dom heter enbart v-force delta. hittar inget om dem? någon som har en tanke?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Första modellen av v-force antagligen. Svårt att få tag i nya "läppar" ifall dom blir slitna eller går sönder. Men dom funkar bra iallfall om dom är fräscha.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
dags för en update, hööit på och bråttats med Keihin förgasarna. hur kan de vara lagligt att tillvärka sånna här misärer? får inte fan skapat att gå rent. har prövat lågfarts munstycken i storleks ordning. 42-45-48
den smäller o har sej för att den går för snålt på 42an oc 45an. spelar ingen roll hur jag har nålclipset.
på 48an smäller den inte, men går fett istället. surar ner sej på tomgång o måste pumpa upp den i varv igen efter en liten stund, prövade först nålen på mittenläget. gick ruskigt fett ändå upp till högfarten slog i, flyttade upp clipset ett snäpp. den börjar gå bättre men fortfarande fett. till slut flyttade jag nålen längst upp. nu går den för snålt istället så den smäller igen :S blir full komligt galen!!! Dial-A-Jet nästa?

förövrigt så har en kompis till mej gjort nya insug utav aluminium då dom i gummi är totalt värdelösa.

bilder säger mer än 1000ord, tack ännu en gång Nicklas för arbetet som dessutom var billigare än två nya insug av gummi :)

andra gummit som rämnar, nu får de vara nog!


de nya i aluminium


planade i svarv




klart! gummit mellan insug och förgasare är 8bars tryckslang så de bör nog hålla :)
 

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
Har för mig att dom blev väldigt känsliga på bestyckningen när nålarna blev slitna i de där kehin skramlet.Kolla hur nålarna ser ut .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Köp inte dialjet de är bara dyra och inget mer. Powerjet ställbara munstycken är billigare och bättre men i detta fall löser de inte problemet.

De ska gå få till bestyckningen bra med dessa fuggar för de är effektiva fuggar. hur fräscha är reedbladen för om de är sönder eller väldigt glappa så blir det såhär.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
okey, tack för varningen! reedsen är nya V-force delta (inge värre än orginal reedsen men nya)

flyttade tillbaka clipset på nålen till näst längst upp igen. och nu verkar den gå bra. bra gas svar och ingen tendens till avgasknallar, kanske blev de skillnad med nua insug. ioförsej är de nollgradigt nu så återstår att hålla halvgas en längre sträcka när de är runt -10 o läsa av stiften. den är inge vidare rapp ifrån botten men de har nog mest med att göra att mattan. variatorer och drevning är orörda än så länge