inställning av skidor !

9 nov 2006
32
0
1
luleå
hej,vet ej hur jag ställer in skidorna på polarisen?
RXL-91, ena skidan pekar lite utåt och då drar den åt det hållet, finns det någon som kan svara mig var jag ställer in detta?
D.J.O
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Du skall ha lite toeout på bägge skidorna.
Han ville veta HUR man justerar dem? ..





Ot: Du ser egentligen hur du ska göra när du kollar vid skidorna. bara lätta på skruvarna som håller fast skidan & ställ in. Ska väl vara 5mm toeout tror jag? Alltså att främre delen av skidorna ska peka 5mm utåt på varje skida.
 
Last edited:

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Egentligen ska de vara så som benämningen antyder, att avståndet ska vara några mm större vid framändan än vid bakändan av skidorna. ;) Och det justeras som sagt på styrstaget.

Mvh. Gunde
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Egentligen ska de vara så som benämningen antyder, att avståndet ska vara några mm större vid framändan än vid bakändan av skidorna. ;) Och det justeras som sagt på styrstaget.

Mvh. Gunde
Och den infon jag fått härifrån snowmobile var den jag nämnde ovan :hmmmm: Att skidorna ska peka ytterst lite innåt i framkant
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Är du helt pantad eller? Han frågar HUR man ställer in skidorna!!





Ot: Du ser egentligen hur du ska göra när du kollar vid skidorna. bara lätta på skruvarna som håller fast skidan & ställ in. Ska väl vara 5mm toeout tror jag? Alltså att bakre delen av skidorna ska peka 5mm utåt på varje skida.
Och hur är det själv med "pantningen" då???? Tycker du att det här är rätt????
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Pekar framändarna inåt är det Toein, pekar dom utåt e de Toeout. (Toein = Tårna inåt :))
Sen om du har toein blir den mer spårkänslig än om du har toeout :(
Mycket tår blir de :D
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Och hur är det själv med "pantningen" då???? Tycker du att det här är rätt????

Haha som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag tydligen fel. Skyller på att jag har faktiskt fått infon härifrån. Men allt är inte rätt, sånt får man leva med.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Och den infon jag fått härifrån snowmobile var den jag nämnde ovan :hmmmm: Att skidorna ska peka ytterst lite innåt i framkant
Skidorna ska vara lite toeout, jag brukar dra ihop skidspetsarna och ställa dom paralella i det läget, då har du sen automatiskt lite toeout pga. glappet som alltid finns i lederna.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Pekar framändarna inåt är det Toein, pekar dom utåt e de Toeout. (Toein = Tårna inåt :))
Sen om du har toein blir den mer spårkänslig än om du har toeout :(
Mycket tår blir de :D
Helt rätt, och skotrarna brukar bli heltokiga om man har minsta lilla toein.