Instoppning av varvräknarwire.

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
:) :D Hej hopp på er skååter åkare =).

Har en litet, litet problem med mina gamla rishög :D Jag har en varvräknarwire hängandes i motorutrymmet. Vart skall den sättas så att den blir fungerande? Någon vet får gärna dela med sig av kunskapen..

Har en Yamaha Phazer årsmodell 87!

Tack på förhand

Mvh Jonas!

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Vart ? Jag letar på vänster sida, variator sitter där, och nedanför den sitter ngn grå grej men där går hastighetsmätarwiren in.. Den ska väl inte in i samma? För ngn oljepump hittar jag inte iallafall.. Är den stor pumpen, och hur ser den ut ?

Tack på förhand

Mvh Jonas!

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Du kollade nog under Sekundär variatorn nu.. kolla ner mellan förgasarna å motorn.. ut mot Primär variatorn.. nere en bit under den svarta motor kåpan... jag kan inte förklara bättre.. :rolleyes:
Men är inte oljepumpen urkopplade då? med tanke på att wiren bara hängde i under huven? Blandar du oljan direkt i bensinen?

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Hej ExIISx.

Jag kollade under variatorn där remman sitter :p kanske var fel ställe.
Får kolla mellan förgasarna då. Ja jag blandar direkt i bensinen, vadå har jag ingen oljepump då? Hur ska jag då få in varvräknaren isånafall?

Tack på förhand

Mvh Jonas

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
http://www.blocket.se/vi/10009364.htm?ca=3_s
På tredje bilden ser du pumpen klart å tydligt..mellan förgasarna å motorn.. ut mot variatorn..
Jo är pumpen urkopplad så slutar ju varvräknaren fungera. Drevet som driver oljepumpen driver också varvräknaren... så eftersom du inte hittat nån olje pump så är den nog borttagen helt.. varav wiren hänger löst under huven!

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
ExIISx!

Menar du det svarta avlånga grejen som sitter där ovanför förgasarna?
Är det en oljepump??

Om jag inte har någon oljepumå då? Kan jag köpa en pump, montera dit den och stoppa i varvräknaren, men ändå köra med oljeblandat i bensinen.. eller skär hela skiten då?:p

Tack på förhand

MVh Jonas

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Den avlånga grejen är YEIS burken. kolla på bilden å följ wirarna som går ner mot en alu "klump" som du bara ser halva av.. innanför variatorn.., tada..! oljepumpen....:D
Om du sätter dit en pump utan att ansluta oljeslangarna så skär pumpen..(1800:- ny!) så ska du koppla in en pump, gör det riktigt då å kör med autoluben sen....

Frizze

Aktiv medlem
9 nov 2006
52
0
1
Kopparberg
Ja men jag vill inte köra med oljepump, jag vill blanda själv i besinen tycker det känns säkrare, kan ju inte lita på att pumpen gör sitt jobb till 100% :D

Det finns alltså inte nått annat sätt att få varvräknaren att fungera?

Tack på förhand / Jonas