Insug

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Hej rev bort mina insug ikväll och fick se att dom börjar ruttna så jag tänkte skaffa boyesen och sätta i. Men nu till problemet
Jag vill ta hem från usa lr nått annat ställe där det är billigt.
Men så vitt jag vet så heter min motor Rotax 593 SS och när jag kollar ebay så hittar jag inget, men jag hittar till 500 SS är det samma motor?

Och när jag kollar på brp sprängskisserna på min maskin så visar dom en bild på insug som har en slanganslutning extra under på dom.
För jag tittade på blingfactory:s insug och där står det vilket orginalnummer dom ersätter, men hur vet jag att det är rätt nummer på brp:s sprängskisser om insugena inte ser lika ut?
Och vad skiljer en HO motor från en icke HO?
Och vad har jag?

Kanske finns nån vänlig själ som kan ta fram vilka insug jag ska ha? :)
Lynx Rave 600 2009 Rotax 593 SS

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Rotax 593 (500 SS) motor.

Du har SSmotorn och det är samma motor som sitter i tex Ski doo mxz TNT

H.O = High Output längre slaglängd än SS 72.00mmkolvdiameter
SS = Short Stroke, kortare slaglängd 76.00mmkolvdiameter

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Tack oskar har lurat på det ett tag nu.
Jaha men om man köper "Boyesen rage cage" Då är det hela vägen va? alltså insug i alu.
Men det kanske inte finns till min modell?

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Är ingen kung på insug men jag har sett samma "slangdel" som du har på bilden fast i Alu här på forumet, nån som kan länka? för jag hittar inte den tråden.

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Bra! Då kanske det finns i alu inom snar framtid då :)
Tycker det är konstigt att dom inte kan använda riktiga saker när dom tillverkar saker :S
Gissar på att det kostar mig ett par tusen nu för nya orginal

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Amen va f*n ;(
Tycker att lynx skulle stå för nya åt mig då den endast gått 300 mil! någon som provat att få nya?
På jobbet så får kunderna nya delar gratis men får stå för arbetet även om den är privatköpt maskin, om den har gått få timmar och att det ska inte få hända något sånt på så kort tid
Men det gäller skogsmaskiner det

Men igen finns det nån som provat.

När du säger 2k hoppas jag det är för båda då kvaliten är så dålig

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
räkna på det att köpa från usa och jag sparar högst 150 kr om båda kostar 2k i sverige

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
hur trasiga är dina insug? fota gärna det värsta och skicka till mig. pm:ar mailen

felleboy511

Välkänd medlem
23 sept 2012
114
0
6
piteå
Är det Någon som vet om 600 insug kan passa på en 500ss, tycker det borde gå då båda är 600 motorer men frågar för säkerhets skull

tacksam för svar:)