intressant upptäckt ang drevning 137"

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Förlängde min 2013 120" mxz800 med 38mm kammar till 137" 51mm kammar. provkörde utan att dreva om och helt original i variatorer. 25/45drevning

Skotern går helt perfekt!!! smack, direkt 8000rpm och så länge jag håller in gasen. Är lite snö nu så det ska bli intressant att åka upp till stugan efter jul så jag får testa i djupsnö åxå.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Helt klart intressant, vi testade mxzans variatorgrejer i en renegade med 23/45drevning och den blev sjukt seg.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
När jag testade dreva upp freeriden gick den också bra men med lite segare gassvar men när jag kom till fjälls med 50cm sur snö höll remmen ca 5 min och den var slöare än en 550f...
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Det borde ju inte fungera som det är nu... Men tänker inte klaga om grejerna lirar även ute i djupsnön. (Tar nog med mig Freeride drevningen åxå) är det nån som kör Freeride 137? Vad har ni för grejer i variatorerna?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
freeride 137" med 57mm matta kan ha en viss aptit på remmar. vet inte hur orginal drevning ser ut på den.
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Ja freeriden har väl 21/45? förövrigt tycker jag alla skotrar har aptit på rem för mig... Fast renegaden -13 höll otroligt bra, 50mil nånting. På alla xp och revar jag haft ha man fått hålla igen för att kunna köra en dag på en rem :O
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Knepet för att få remmarna att hålla är att undvika träning. Taskig kondis = remmen får vila ofta.
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Har kört några korta repor nu mellan bilen och stugan, jag är fan nöjd:) =-O ska köra mer imorn. Undra om det är spi röret som gör att det går bra? Skotern går på rullen som om den inte visste att den är förlängd :)
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
Ja, jag vet inte vad? Men skotern går perfekt. Kommer iväg mjukt å sen lastar den på fullt å håller varvet 8000 på hårt-medelhårt före, i lös eller blöt snö tappar den 100-150rpm, vilket lätt justeras med att vrida klickern 1 snäpp.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
primärvariatorn styr delvis varvtalet, men tillsammans med resten av allt i drivlinan. Om du viktar rätt och håller 8000 sen byter till en annan helix t.ex. så sjunker/höjs slutvarvet. Och det här med att den verkar gå på rullen som att den inte vet om mattbytet, ja det är så enkelt som att varvtal i förhållande till drevning är verkligen missuppfattad av de flesta.

Man ska aldrig tro att bara för att man drevar ner så höjs varven. När du drevar ner får du = lättare matta/mindre torque - som i sin tur gör att sekundären öppnar mera tills den når rätt motstånd = Högre matthastighet än tidigare.

Orsaken att den går väldigt bra nu kan dels vara för att du har lite snö/jävligt bra grepp, eller för att den ökade "tyngden" från de högre kammarna håller tillbaka växlingen.
 

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
ja det verkar inte finnas nån anledning att köpa nå variatorkit, ialf inte som den går nu. Får väl se vad som händer när(om) det blir nå riktigt djup gris-snö. Det här med variatorer är inte så självklart, ja inte för mig ialf....