IQ 600 -06 Går inte som den ska, sne vev ??

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Har en Polaris IQ med en 600ho -06 som ja plocka isär igår, den vill inte till å varva mer än 7700-8000rpm, smäller å har sej, går tungt låter de som, lite enstonk ljud.
Har kollat igenom allt, tändning (21grader) reeds, avgasportar, packboxar, insugsgummin å allt ser bra ut, provat bestyckat om gasarna från 50 till 30 i lågfart och 410 till 390 utan större skillnad.
Kolvar, lager å cyllar är hur fina som helst så ja misstänker att veven har krökt sej ??
Stoppade upp den i svarven å mätte, allt från 0,03-0,07mm så den överstiger toleransen lite men svarven är tydligen inte de rätta sättet att kolla de så ska lämna in den.
Pto sidan går tjockt, blött stift, medans mag sidan är nästan vit. Reeds??

kekko87

Aktiv medlem
12 jan 2011
50
0
1
vasa
Kan vara att jag har samma problem med min iq 600rr,, har kollat allt, pluddrar på höga varv,, är precis som om det saknas effekt :p

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Misständer din nåt? Han ja köpte skotern av säger att den gått klockrent innan han sprängde en rem (samma dag ja köpte den) så de måste fan vara att veven hamnat ur balans :)

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Min rr har även den något tänd/bränsle fel. Hostar till nu som då, men går bra på tomgång. Men mina insugsgummin var dåliga, får tillbaka den till helgen. Så jag får väl testa på nytt då om den går.. Även tempgivare är bytt men den gjorde ej skillnad.

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Insugsgummina är väldigt dåliga på den modellen värt att kolla. Passa på å kolla om reedsen är ok på samma gång.

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Hur funkar de där me temp givaren egentligen? spärrar den varven om den ger utslag att motorn går varm?

prox_600

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Gällivare
den spärrar då inte varven på min pro x.. men varför skulle den inte varva ut om veven är sne? min polare som hade den tidigare, inte 06as motor, de är ett 07 chassi med 08ans motor :) max varvet på dom ska ligga på 8200 rpm så den går som den ska, samma med pro xen ;).. pröva byt till orginal remmen, den gick som den skulle tills remmen for :S

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
med pro boxen ska den ligga på 9200rpm :) inte påverkar en rem misständning vad ja vet iaf :) skinkorna på veven har mest troligt vridits å då blir de obalans så kan påverka tändningen vad ja fått höra. å de är en 06 shift motor, så säger motornumret. å de är lätt hänt att veven blir sne när man får en rem sprängning, helst om de "stummar" motorn.

prox_600

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Gällivare
okejokej, kolla upp om den är sne och rikta den isf, balansera den.. stoppa ihop den och provkör :)

Last edited:

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
har lämnat in den idag så får se vad resultatet blir. den gick alltså precis som den ska innan han sprängde remmen?
var den så jävla slut ?? :S han ja köpte den sa att han bytt kolvar för 20mil sen å ja körde ca 10mil.

kekko87

Aktiv medlem
12 jan 2011
50
0
1
vasa
har nu hittat ett fel på min skoter,, avgasventils membranet var sönder,, har haft upp dem flera gånger men har inte lyckats se den lilla reepan i membranet :) får håppas att det är det som har bråkat :)

kekko87

Aktiv medlem
12 jan 2011
50
0
1
vasa
nej, det är nog mest att den bludrar till när man åker iväg och sen när man har gasen i botten :p