IQ 600 H.O 2007 : kit, pipa osv.

Mxz_F

Medlem
15 dec 2004
18
0
1
Rättvik
Hej. äger en IQ 600 HO 2007. EJ cfi.
120hk liberty 600 original.

Har tittat lite på Variatorkit från EPI och Pipa med slutburk från SLP till min maskin.

Fick ett ungefärligt prisförslag på monterat och klart hos min polarishandlare: strax under 10 000kr, kan skruva, men har aldrig gett mig in i en variator.

Kan detta vara en värd investering? skillnader mer specifikt? Utifrån ni som provat detta. Vill åt lite vassare ljud och lite rappare motor kort o gott :)

Han rekommenerade även byte av matta som är 32mm ripsaw idag. Till eventuellt 38, 44mm kamhöjd. Detta får dock vänta till vårvintern.

//Martin

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Jag har SLP pipa & burk på min skoter, samma som din fast cfi. Jag köpte den med pipan monterad, så jag har aldrig testat med originalgrejerna på. Men jag tror nog att SLP är vad du är ute efter, den har ett aningen vassare ljud än andra originalskotrar jag har hört, har som sagt aldrig hört min egen original. Det jag tycker är bra är att den inte låter så sjukt högt, bara lite vassare och kanske lite högre. Den har inte speedtechburkarnas BRÖÖÖÖP ljud, men det låter inte som att du vill ha det.

Jag har ingen aning om vad den kostade eftersom tidigare ägare köpt och monterat. en sak jag vet är att den är lite större än original, därför tar den i lite i huven från insidan, vid ett luftintag. Detta löste jag genom att "snida" till huven lite med en kniv och lägga över med lite aluminiumfolie. Sen dess har det inte varit några problem.

Jag vet inte om man känner någon större skillnad effektmässigt, men den ska tydligen ge mer på förgasarmodellerna så du lär nog märka en viss skillnad. Ljudet är enligt mig perfekt, inte för högt eller så, knappast någon som stör sig på ljudnivån.
Köp om du hittar till ett enligt dig lämpligt pris.

Mxz_F

Medlem
15 dec 2004
18
0
1
Rättvik
Precis :D du är inne på min bana där.. Inte det där ljudet som ekar över skogar o sjöar.

Så slp kan vara ngt för mig! Då löser dom säkert problemet med utrymme när jag lämnar in maskinen, lika bra dom får kika på det.

Tackar för det :) Ngn får gärna berätta om EPI kittet till variatorn, om det är utprövat på IQ:n

/Martin

-the way out-

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är ett jävligt bra paket som är värt pengarna. Kör du med rätt bestyckning så hänger du av många 800or. Min kusin kör med SLP pipa, burk och jag har justerat in variatorerna åt han, (han har en likadan som du) och han säger att han aldrig mer kommer köra med original grejerna och jag har ju själv provat den och det går ruskigt för att vara en 600.

Mxz_F

Medlem
15 dec 2004
18
0
1
Rättvik
Låter inte alls dumt detta!

Det blir garanterat o skicka iväg den på höstkanten för lite optimering.
skulle vara optimalt med lite annan matta. lär märka om det räcker till.

Tackar för de snabba svaren!

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Låter inte alls dumt detta!

Det blir garanterat o skicka iväg den på höstkanten för lite optimering.
skulle vara optimalt med lite annan matta. lär märka om det räcker till.

Tackar för de snabba svaren!
44mm camoplast back-country rekomenderar jag. Mycket bra matta både på led och i lössnö och håller mycket bättre än brp racing mattan.

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Jag har en 44mm matta på min, funkar kanon. Även den satt där när jag köpte så jag testade aldrig med 32an som sitter original. Har även nonslip drivhjul, vet inte om det är ett måste men det skadar säkert inte. Dock börjar det kosta rätt mkt.