Iq 600 rr Lyse

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Handlar om en Iq 600rr 08
Lyset blir svagt / slocknar när jag trycker fullt
Eller ger häftiga gaspådrag smyger / finåker jag så händer inget.

Kan det ha något med voltregulatorn att göra?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skulle snarare tro att det har att göra med något glapp/kabelbrott/kortslutning i kabelstam, som ger sig tillkänna när motorn rör på sig i motorfästena.
En bekant hade för länge sedan liknande problem med en Yamaha från slutet av 90-talet, det visade sig bero på en kabelstam som var dragen under motorn och hade kommit i kläm sedan bukplasten blev intryckt.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har exakt samma problem på min jag åh.. sjukt drygt.
Vore lämpligt om nån visste vad det kunde vara, har kollat kabelstammen som går ifrån motorn.
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla om det går att provocera fram felet genom att t ex röra på kablage eller bryta i motorfästena medan motorn går på tomgång.
Ta gärna hjälp av elschema för skotern för att reda ut vilka kabelstammar som rimligtvis kan tänkas ha med lyset att göra.
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Kan vara nåt med kabelsammen men det är så precis när man belastar att det känns som att det skulle vara något annat. Men ska självklart försöka ta fram felet genom att dra lite i kablar och grejor och se om man kan framkalla felet och lösa det.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Dippar det inte på din om du varvar upp till strax under tillslag och håller den där? Det gör det på min. Bromsar man så bromslyset tänds så blir lyset normalt igen.
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Dippar det inte på din om du varvar upp till strax under tillslag och håller den där? Det gör det på min. Bromsar man så bromslyset tänds så blir lyset normalt igen.

Jo precis så är det för mig.
Men när jag kör så fungerar det bra om jag "smyger upp i varv"
Men klämmer jag tummen i styret så dippar lyset