IQ 600RR -09.. ingen gnista.

spansk

Medlem
14 feb 2011
8
0
1
Östersund
Hej,

Har en IQ RR -09 som i Lördags gick hur bra som helst tills den helt plötsligt efter ca 7mil, började "bröla" och gå illa. Motorn dog efter jag gasat några ggr. Fick igång den en gång till men brölade fortfarande när jag gasade, tills den dog igen.

Öppnade då huven och kollade gnista, vilket jag inte hade alls på något av stiften. Bytte stift och kollade alla kontakter och kablar så det såg bra ut och kollade sedan gnista igen, då hade jag plötsligt fin gnista igen och trodde problemet var löst. Tyvärr så var det inte så.. skotern startade men gick bara på en cylinder (variatorsidan) trots att jag hade gnista på båda stiften. Vid gas så gav den ifrån sig avgasknallar. Kollade även stoppen, nödstoppen, avgasportar och luftburk innan vi bogserade hem skotern.

Dagen efter då jag var hemma när jag skulle dra igång den för att felsöka mer så hade jag ingen gnista överhuvudtaget igen. Så började läsa på detta forum och på andra sidor om vad det kunde vara.

Kom fram till att jag borde mäta upp stator och tändspole och komptesta.

Vid stator mätning så fick jag dessa siffror:

YEL TO BRN 0.15ohm = 0.4ohm
BRN TO ENGINE 0ohm
BLK / RED TO GRN 15ohm = 14ohm
RED TO GRN 15ohm = 14ohm
BLK or WHT TO ENGINE 0ohm = BLK=0.5ohm WHT= O.L
WHT / RED TO WHT 185ohm = 169ohm

Som ni ser så fick jag O.L på en av mätningarna.. Vad tror ni är det där felet ligger? Oändligt på något som ska vara 0 kan ju inte vara helt okej... men är det detta som är felet?

Jagar en stator!

/Henrik
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
snabbt sett så går den vita kabeln till triggerspolen. inte helt säkert nu men om du mäter motståndet mellan vita kabeln och motorn så borde du få oändlit eftersom själva triggerspolen inte ser ut att jorda i statorplattan. Däremot om den svarta är kopplad i statorplattan och du mäter mellan svarta kabeln och motorn så borde du få 0 ohm, sålänge som statorplattan är fastskruvad i motorn ;) 167 ohm mellan triggerkablarna är bra men det kan ju vara kabelbrott någonstans som bara märks ibland.
Har en likadann tändplatta jag kan kolla upp det på ikväll..
Mvh.
 

spansk

Medlem
14 feb 2011
8
0
1
Östersund
Mycket riktigt som du säger, svängde in på Motorhuset här i Östersund när jag åkte hem från jobbet. Fick prata med en av mekanikerna, som också sa att oändligt på den vita är rätt.

Han tyckte jag skulle felsöka varje kabel på stora kabelhärvan från CDI-boxen med en lampa istället för multimeter för att belasta kablarna lite. Tydligen rätt vanligt med kabelbrott som inte syns på den.
 

cewt1

Medlem
19 mar 2012
24
0
1
Mora
Var det kabelbrott? Har det på min iq -06a var ett helvete till jag hittade det (var farsan som fick sig en stöt ;D ) om det var det lödde du om kablarna ifrån cdi boxen eller köpte du nytt? ska löda mina nu i veckan och hoppas på att jag aldrig mera får el fel..... (man kan ju alltid önska eller??)
 

cewt1

Medlem
19 mar 2012
24
0
1
Mora
hittade felet på min fukt och olja i kontakten till CDI boxen.. tog isär den och gjorde rent, nu går den fint igen. Hoppas du får till din med