Hej,
Har en IQ RR -09 som i Lördags gick hur bra som helst tills den helt plötsligt efter ca 7mil, började "bröla" och gå illa. Motorn dog efter jag gasat några ggr. Fick igång den en gång till men brölade fortfarande när jag gasade, tills den dog igen.
Öppnade då huven och kollade gnista, vilket jag inte hade alls på något av stiften. Bytte stift och kollade alla kontakter och kablar så det såg bra ut och kollade sedan gnista igen, då hade jag plötsligt fin gnista igen och trodde problemet var löst. Tyvärr så var det inte så.. skotern startade men gick bara på en cylinder (variatorsidan) trots att jag hade gnista på båda stiften. Vid gas så gav den ifrån sig avgasknallar. Kollade även stoppen, nödstoppen, avgasportar och luftburk innan vi bogserade hem skotern.
Dagen efter då jag var hemma när jag skulle dra igång den för att felsöka mer så hade jag ingen gnista överhuvudtaget igen. Så började läsa på detta forum och på andra sidor om vad det kunde vara.
Kom fram till att jag borde mäta upp stator och tändspole och komptesta.
Vid stator mätning så fick jag dessa siffror:
YEL TO BRN 0.15ohm = 0.4ohm
BRN TO ENGINE 0ohm
BLK / RED TO GRN 15ohm = 14ohm
RED TO GRN 15ohm = 14ohm
BLK or WHT TO ENGINE 0ohm = BLK=0.5ohm WHT= O.L
WHT / RED TO WHT 185ohm = 169ohm
Som ni ser så fick jag O.L på en av mätningarna.. Vad tror ni är det där felet ligger? Oändligt på något som ska vara 0 kan ju inte vara helt okej... men är det detta som är felet?
Jagar en stator!
/Henrik
Har en IQ RR -09 som i Lördags gick hur bra som helst tills den helt plötsligt efter ca 7mil, började "bröla" och gå illa. Motorn dog efter jag gasat några ggr. Fick igång den en gång till men brölade fortfarande när jag gasade, tills den dog igen.
Öppnade då huven och kollade gnista, vilket jag inte hade alls på något av stiften. Bytte stift och kollade alla kontakter och kablar så det såg bra ut och kollade sedan gnista igen, då hade jag plötsligt fin gnista igen och trodde problemet var löst. Tyvärr så var det inte så.. skotern startade men gick bara på en cylinder (variatorsidan) trots att jag hade gnista på båda stiften. Vid gas så gav den ifrån sig avgasknallar. Kollade även stoppen, nödstoppen, avgasportar och luftburk innan vi bogserade hem skotern.
Dagen efter då jag var hemma när jag skulle dra igång den för att felsöka mer så hade jag ingen gnista överhuvudtaget igen. Så började läsa på detta forum och på andra sidor om vad det kunde vara.
Kom fram till att jag borde mäta upp stator och tändspole och komptesta.
Vid stator mätning så fick jag dessa siffror:
YEL TO BRN 0.15ohm = 0.4ohm
BRN TO ENGINE 0ohm
BLK / RED TO GRN 15ohm = 14ohm
RED TO GRN 15ohm = 14ohm
BLK or WHT TO ENGINE 0ohm = BLK=0.5ohm WHT= O.L
WHT / RED TO WHT 185ohm = 169ohm
Som ni ser så fick jag O.L på en av mätningarna.. Vad tror ni är det där felet ligger? Oändligt på något som ska vara 0 kan ju inte vara helt okej... men är det detta som är felet?
Jagar en stator!
/Henrik