IQ rr -08 Trycker ur sig vatten?

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
toppen väck? Om den trycker ur sig vatten ifrån locket så är det locket som inte håller tätt. Har hänt mig på polaris att locket till expantionkärlet har gått sönder.
Annars är det väl att cyl-toppen inte håller tätt, är avgaserna väldigt vit?
 

frazze_00

Medlem
12 jan 2010
12
0
1
Är inte i locket det är tätt, kommer ur "skvallerslangen". Har inte tänkt på om avgaserna är vita, ny topp-packning som gäller isf då...?...annars kanske luft i kylsystemet?....
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Har inte luktat.....
Gör det.. glykol ska inte lukta nånting. Luktar det bensin eller avgaser så är det troligtvis topp packning men kan också vara cylinderfotspackning. Men som sagt sätter en femma på topp packningen isåfall.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Så pass ny skoter och 600an är ju en drift säker motor så känns konstigt om den skulle ha blåst topp-packningen? Om den skulle ha luft i kylsystemet blir ju inte om den inte har tömt kärlet. Ja om den nu inte har läkt någonstans. Men då bör du ha sett det om du tittar runt skotern. Trycker ut vatten gör den väl om den kokar men så varm har den ju knappast blivit. Gör ett komp prov?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Så pass ny skoter och 600an är ju en drift säker motor så känns konstigt om den skulle ha blåst topp-packningen? Om den skulle ha luft i kylsystemet blir ju inte om den inte har tömt kärlet. Ja om den nu inte har läkt någonstans. Men då bör du ha sett det om du tittar runt skotern. Trycker ut vatten gör den väl om den kokar men så varm har den ju knappast blivit. Gör ett komp prov?
Toppackningen består av två o-ringar per cylinder, rätt tunna och halvkass passform dessutom så omöjligt är det inte skulle jag säga. Men ändå kasst om det är så... Hur mycket trycker den ur sig då?
Min nyihopsatta 800 verkade inte vilja hålla vattennivån så jag har blivit lite nojjig på om den trycker ur sig vatten. Har har varit tryck i kärlet varje gång jag öppnade, inte mycket men ett litet pys. Varje gång har vattennivån legat nån cm från botten och stigit något när jag öppnat locket. Har fått fylla på 3-4 gånger kanske men nu idag när jag kollade verkar det som att nivån har legat stabil. Måste dock köra lite till innan jag kan bestämma om det var luft i systemet eller inte... Nojjigt dock eftersom motorn lätt går varm om man har för dålig cirkulation...
 

frazze_00

Medlem
12 jan 2010
12
0
1
Läcker tror ja inte de gör, har kollat på slangar å så. Kärlet blir nästan tomt.....fyller det, provar en sväng sen trycker de ur sig så de är en svätt kvar på botten, där håller de sig.....-måste nog åka å prata med nån på en polarisverkstad få se vad dom kan säga...
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Känner igen det där Bamsegrill, hade likadant på en ves 600:a. Tog några gånger innan jag hade fått ur all luft. Tycker det skulle gå på en gång men tog några öppningar på luftningen innan det slutade bubbla.
Lämna in den frazze, verkar smidigast. Om toppen är paj å det rinner in kylar vatten in i cylindern så kan det få jobbiga biverkningar. Skulle då inte ha kört när jag uppmärksammat felet.
 

frazze_00

Medlem
12 jan 2010
12
0
1
Har fått höra att cylinderfotspackningen pajjar tydligen är vanligt på rr:en...?...nån som hört samma??
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Är ganska lätt att kolla om topppackningen läker till kylsystemet, ta lös ett tändstift, palla variatorn med typ en hockeyklubba, o sen blåser du tryckluft in mot kolven, se till att det blir tätt i tändstiftshålet med typ en sån där gummibit på en vanlig blås-pistol, se till att kolven står högt. Kolla om de kmr bubbler i expansionskärl eller "skvaller-slangen"

kolla båda cylindrarna!
 

Matti zappen

Medlem
16 mar 2009
30
0
1
Ett tips kolla om kärlet är helt! Jag hade problemet att min iq tryckte ur sig vatten. De visade sig att ena pipan bränt ett minimalt hål på ex.kärlet. Bara ett tips enkelt fel som va svårt att hitta...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
sitter fjädern kvar längst upp? som ska vara mottryck för glykolen när de blir tryck i behållarn?..annars haru kolla så inte templampan indikerar nånting??...

tror inte att den trycker genom avgaserna..tror mer på att de är antingen korken som är kass eller att den blir varm..termostaten kan ha gett upp "tidigt jaa,men inte omöjligt".. testa plocka ur den (den sitter på toppen där slangen går in..).. ta bort den och skruva ihop allt..sen kör du en sväng..samma problem då så är de inte på värmesidan iaf..
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
har liknande problem med min
På expansionskärlet mot så hade det blivit hål, var ute och körde och när jag stannade så rök det och luktade apa, tog loss sidokåpan och det sprutade ut glykol.
Bytte ut expansionskärlet, fyllde på glykol, luftade systemet och så.
Var ut och körde igen igår men problem, den går varm nå fruktansvärt, det går inte att lägga handen på tunneln bak och lägger jag på snö (stora snöklumpar) smälter den omedelbart.
Den tryckte inte ur sig någon mer glykol, nivån har inte sjunkit något men det är Varmt(!)

Har ventkit vid a-armarna på pip-sidan, på sidokåporna och sen vanliga hål i huven så är gott om luftgenomströmning, pipan är hyffsat kall men motorn och kylsystemet är riktigt varmt, Varför?

Har läst genom här på forumet bland massa olika skotrar och modeller och ska testa koka termostaten och se när den öppnar och stänger.
om det är varmt runtom så borde pumpen vara ok?
Kan jag ha luftat för lite? hur tar jag reda på det?
Min är förlängd till 136" men ännu inte tunneln vilket innebär att jag fått köra utan stänklapp nu, men det ska väll inte göra så mycket?
Vad händer om man kör utan termostat?

Aldrig haft problem med det här förut så nu är man total nybörjare igen :)
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Jag upptäckte samma fel idag... Min skoter är helt orginal förutom 420 mainjet å 1,0airjet.... sidokåpan på skotern har också smällt närmast burken.
 
C

CROA

Känn på kylaren i tunneln, är den kall så har du säkerligen bara luft i kylsystemet och då cirkulerar inte vätskan.

Åtgärdas enklaste genom att köra upp skotern i en brant driva, så att den står så brant som möjligt, fyll på vätska, starta, fyll på osv. Tills nivån slutar sjunka.
Testkör sen en sväng och se att nivån inte sjunker mera.