C
CROA
Alla vet ju hur en trasig voltregulator fungerar, den släpper igenom all spänning och du pangar lampor stup i kvarten.
Jag har ett problem tvärt emot detta.. Min spänning minskar vid gaspådrag, från helt OK 10V vid tomgång till 0 vid mera gas.
En voltregulator funkar ju så att när du kommer upp i 13,5V så slår den över till jord.
Så jag är ganska säker på att den är i fungerande skick, felet måste vi nästan ha någonannanstans.
Enligt servicehandbok kan felet bero på felaktig belysnings spole på statorn, dålig magnet eller jordfel på gul kabel.
Lys spolen skall ha 0,01Ohms motstånd vid 20* C. Min mätare är inte allt för nogrann men hoppar mellan 0,5-0,6Ohm (Vid direkt kontakt visar han 0,4-0,5Ohm) Så jag antar att den är OK.
Magneten kan det ju inte vara då den skickar ut 10V helt korrekt vid tomgång. Tar jag bort voltregulatorn så ökar spänningen som det skall utan regulator (dvs direkt spänning från spolen upp till högst observerat 50-60V
Jag har sökt igenom hela elhärvan efter kontakt mot jord och den är helt okej.
Såvida man inte kopplar in kontakten från statorn (Gul och brun färg på kablarna, vit kontakt). För då leder Gul (+12 V kabeln) till jord överallt, vidare till kabelhärvan, i chassit och i motorblocket.
MEN här har vi det stora problemet, eftersom servicebok säger att när man mäter upp lysspolen ska man ha 0,01Ohm mellan Gul och Brun (Brun = Jord). Vilket betyder att Gul ändå alltid kommer att ha kontakt med Jord.. :hmmmm:
Mycket förvirrande.
Jag observerar även detta att Svart och Brun är jordkablar på statorn.
Enligt elschemat skall både brun och svart ha kontakt med motorblock.
Svart har kontakt med motorblocket, men inte Brun, dvs Brun från lys spolen jordar inte som den ska i motorblocket, antar jag..
Finns det någon här på forumet som hade kunnat mäta upp 2 saker åt mig?
1. Med allt ikopplat som det skall vara, har ni då kontakt mellan Gul och Brun kabel? Det kan vara vart som helst men enklast är väl att mäta om man tar isär den stora kontakten till huven och mäter i kontakten.
2. Om ni drar ut den vita kontakten som kommer från motorn med Gula och Bruna kablar i och sedan mäter mellan motorblocket och Brun, har ni då kontakt?
Jag har ett problem tvärt emot detta.. Min spänning minskar vid gaspådrag, från helt OK 10V vid tomgång till 0 vid mera gas.
En voltregulator funkar ju så att när du kommer upp i 13,5V så slår den över till jord.
Så jag är ganska säker på att den är i fungerande skick, felet måste vi nästan ha någonannanstans.
Enligt servicehandbok kan felet bero på felaktig belysnings spole på statorn, dålig magnet eller jordfel på gul kabel.
Lys spolen skall ha 0,01Ohms motstånd vid 20* C. Min mätare är inte allt för nogrann men hoppar mellan 0,5-0,6Ohm (Vid direkt kontakt visar han 0,4-0,5Ohm) Så jag antar att den är OK.
Magneten kan det ju inte vara då den skickar ut 10V helt korrekt vid tomgång. Tar jag bort voltregulatorn så ökar spänningen som det skall utan regulator (dvs direkt spänning från spolen upp till högst observerat 50-60V
Jag har sökt igenom hela elhärvan efter kontakt mot jord och den är helt okej.
Såvida man inte kopplar in kontakten från statorn (Gul och brun färg på kablarna, vit kontakt). För då leder Gul (+12 V kabeln) till jord överallt, vidare till kabelhärvan, i chassit och i motorblocket.
MEN här har vi det stora problemet, eftersom servicebok säger att när man mäter upp lysspolen ska man ha 0,01Ohm mellan Gul och Brun (Brun = Jord). Vilket betyder att Gul ändå alltid kommer att ha kontakt med Jord.. :hmmmm:
Mycket förvirrande.
Jag observerar även detta att Svart och Brun är jordkablar på statorn.
Enligt elschemat skall både brun och svart ha kontakt med motorblock.
Svart har kontakt med motorblocket, men inte Brun, dvs Brun från lys spolen jordar inte som den ska i motorblocket, antar jag..
Finns det någon här på forumet som hade kunnat mäta upp 2 saker åt mig?
1. Med allt ikopplat som det skall vara, har ni då kontakt mellan Gul och Brun kabel? Det kan vara vart som helst men enklast är väl att mäta om man tar isär den stora kontakten till huven och mäter i kontakten.
2. Om ni drar ut den vita kontakten som kommer från motorn med Gula och Bruna kablar i och sedan mäter mellan motorblocket och Brun, har ni då kontakt?